باز و بسته کردن دکمه برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم

برای آموزش باز و بسته کردن دکمه کودک باید توانایی انجام حرکات درشت و ظریف را داشته باشد و هماهنگی چشم و دست او نیز نسبتا خوب باشد.

برای این آموزش ابتدا باید الگو به کودک بدهیم تا بر انجام آن مسلط شود و سپس همان مراحل را به باز و بسته کردن دکمه لباس­هایش منتقل کند.

برای اکتساب این مهارت ابتدا با مقوا به ترتیب زیر آموزش­هایی را به کودک می دهیم.

ابتدا رو به روی کودک می نشینیم و دو تکه مقوایی که یکی را شبیه دکمه (دایره کوچک) بریده ایم و دیگری را به شکل مربع و بزرگ تر بریده ایم و روی آن یک شیار شبیه جای دکمه ای لباس به صورت عمودی یا افقی ایجاد کرده ایم  را به کودک می دهیم.

 از کودک می خواهیم که مقوای گرد را از یک طرف شیار مقوای مربع شکل کند و از طرف د یگر آن را بیرون بکشد. اگر کودک نتوانست این کار را به درستی انجام دهد او را هدایت می کنیم و این کار را تا جایی انجام می دهیم تا کودک کاملا مسلط و بدون گرفتن کمک بتواند با یک دست دکمه مقوایی و با دست دیگر مقوای شیار دار را بگیرد و دکمه را وارد شیار و از طرف دیگر  آن را خارج کند.

در گام بعدی تکه پارچه ای را به شکل جا دکمه ای سوراخ می کنیم و یک دکمه درشت نیز در اختیار کودک قرار می دهیم تا کودک یاد بگیرد با یک دست دکمه دوخته نشده را از شیار رد کند و با دست دیگر پارچه را نگه دارد.

 

سپس در گام بعد یک لباس که دکمه های بزرگ و جادکمه های نسبتا آزادی دارد که دکمه آن به راحتی باز و بسته می شود را جلوی کودک قرار می دهیم تا دکمه های آن را باز و بسته کند و با این کار خود کاملا این فرایند را مشاهده می کند و در ذهن او نقش می بندد.

در گام بعد باید یکی از اعضای خانواده باید روبروی کودک بنشیند و یک لباس با دکمه های بزرگ مانند مانتو و ... بپوشد و از کودک می خواهیم تا دکمه های او را از بالا به پایین یا برعکس باز کند و سپس به ترتیب ان ها را ببندد و در صورتی که کودک نتواند این کار را بکند دست های او را می گیریم و به او کمک می کنیم.

 پس از تسلط بر این کار باز و بسته کردن دکمه های ریز لباس عضو خانواده را به او آموزش می دهیم.

در گام پایانی و پس از تسلط کودک به تمامی گام های قبلی باید باز و بسته کردن دکمه لباس های خود کودک را به او آموزش دهیم و در ابتدا ممکن است کودک برای این کار نیاز به کمک داشته باشد و رفته رفته باید کمک ها را کم کنیم تا نهایتا کودک به تنهایی بتواند این کار را انجام دهد و مهارت باز و بسته کردن دکمه را کسب کند و آن را در شرایط مختلف به کار برد.

 

منبع: موسسه خیریه دوست اتیسم

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.