خیرین در رسیدگی به سالمندان و معلولان باید تلاش مضاعفی داشته باشند

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی: گفت: با توجه به هزینه های سنگین نگهداری، خیرین در رسیدگی به سالمندان و معلولان باید تلاش مضاعفی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با روابط عمومی آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب با تاکید بر ضرورت حضور خیرین در رفع مشکلات این مرکز اظهار داشت: مشکل سالمندی و معلولیت یکی از مشکلات جدی و گسترده در کشور است، البت با توجه به اینکه کشور ما در ردیف کشورهای جوان بوده از نظر جمعیتی در گذشته کمتر این مشکلات را داشته ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی افزود: هرچه به پیری جمعیت نزدیک می شویم، تعداد جوانان کمتر و بر پیچیدگی این معضل افزوده و پیش بینی می شود در آینده تعداد سالمندان و معلولان بیش از این باشد.

وی بیان کرد: در مورد معلولیت امید است با پیشگیری و مراقبت در ازدواج مانند موضوع ازدواج فامیلی و تست های زوجین و مراقبت در بارداری و پیگیری حل مشکلات ژنتیکی و وراثتی، بتوان معلولیت را در جامعه کاهش داد، ولی از حیث ساماندهی وضعیت ما نگران کننده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری عنوان کرد: هر چه معیشت سخت تر شود، خانواده در نگهداری سالمندان مشکلات بیشتری پیدا می کنند و دنبال جایی هستند که سالمند قدری به صورت سازمانی و محاسبه شده و تشکیلاتی به آن ها رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: ایجاد خانه های سالمند و نگهداری به صورت خیر ساز رو به کاهش است، از طرفی خیرین هم باید در ساخت این مراکز همت کنند و هم افرادی که کارشان برای خداست و برای اسم و رسم نیست به کمک معلولان بروند، زیرا بنای ایجاد شده نیاز به توسعه و گسترش دارد و اگر چه انشعابات  زیرساختها را دارد ولی نیازمند هزینه‌های بالایی در نگهداری است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هزینه نگهداری بناها و تعمیر و ترمیم و هزینه ایجاد فضاهای مناسب و تامین نیازها و رفاه سالمندان و معلولان و هزینه های نگهداری این عزیزان کار سنگینی است، افرادی که در مرکز نگهداری سالمند و معلول کار کنند سختی کارشان از پرستار بیمارستان بیشتر استف چون این عزیزان توان رسیدگی به خودشان نگهدار در مسائل فردی را ندارند.

وی بیان کرد: از طرفی سالمندان و معلولان مدت طولانی تری را بستری هستند و هزینه‌های بیشتری مورد نیاز است، همچنین درمان و خورد و خوراک و مسائل جانبی آنها خود نیاز به هزینه‌های بیشتری دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: گاهی معلولان و سالمندان همان مراقبت هایی را نیاز دارند که کودکان خردسال نیازمند به آن هستند و از طرفی کارهای درمانی ویژه ای لازم است و رژیم غذایی خاصی دارند.

وی تاکید کرد: خانواده ها باید تلاش کنند معلولان و سالمندان را در کانون خانواده نگهداری کنند، اما اگر امکان نگهداری ندارند باید از نظر معنوی و روحی و مادی این عزیزان را حمایت کنند و اگر از نظر مادی توان ندارند از نظر معنوی به آن ها توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری بیان کرد: خیرین عزیز در درجه دیگری از رسیدگی به این عزیزان قرار دارند، به ویژه در قم خیرین بزرگی داریم که در گذشته سرمایه گذاری و تلاش کرده اند و هم اکنون نیز خیرین باید تلاش مضاعفی داشته باشند؛ خداوند به این عزیزان خیر و عاقبت به خیری و برکات و نعمات بدهد چرا که کارشان، ماندگاری است.

وی اظهار داشت: در بخش دیگر نیز دولت  باید به این موضوع بپردازد و سازمان بهزیستی توجه خاصی به وضعیت عزیزان داشته باشد، امسال نیز در بررسی بودجه 1401 توجهاتی شده تا برای افراد بی‌بضاعت و دستگاههای حمایتی کمک بیشتری به سالمندان و معلوان و افراد بی بضاعت شود تا  بهتر بتوانند این عزیزان را اداره کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما نیز در تلاش هستیم در تصویب برنامه هایی که برای کم کردن مشکلات این عزیزان و بی دفاع موثر است قدم برداریم، حاکمیت دینی در این زمینه مسئولیت هایی دارد که باید عمل کند، با توجه به مشکلات متعدد دولت و مشکلات اقتصادی همچنان دستمان به سمت خیرین عزیز دراز است تا آن ها برای مشکلات این عزیزان قدم های خیری بردارند.

 

برای آشنایی با آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب اینجا  و برای مشارکت و نیکوکاری اینجا کلیک کنید.

 

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.