برگرداندن کودکان مبتلا به اوتیسم به دنیای واقعی با تغذیه

 

برای برقراری ارتباط با دنیا باید به کودکان اوتیسم کمک کرد؛ بخشی از این نیاز با مراجعه به روانپزشک و بخشی دیگر به حمایت های خانواده مانند تغذیه مناسب دارد.

 

 

با غذا قفل لب را باز کنیم

افراد مبتلا به اوتیسم فقط مستقیم به اطرافشان نگاه می کنند. هیچ حسی در نگاهشان پیدا نیست. نمی دانید چه زمانی شاد و چه زمانی غمگین هستند. فرقی بین آب و آتش نمی شناسند.

این کودکان از دنیا بریده اند و برای برقراری ارتباط با دنیا باید کمک شان کرد. بخشی از این نیاز با مراجعه به روانپزشک و کمک گرفتن از او برای درمان برآورده می شود. بخشی دیگر به حمایت های خانواده مانند تغذیه مناسب دارد.

اختلال اوتیسم به عنوان یک ناتوانی پیشرونده به دلیل عملکرد غیر طبیعی مغز در کودک ایجاد می شود. در این کودکان ماده خاکستری و سفید مغز در دو سالگی حجیم شده و میزان رشد مغزی در اواخر سال اول زندگی افزایش می یابد.

این کودکان از نظر تشخیص طعم و مزه، بو، صدا و تصویر دچار مشکل هستند. بیش از 40 درصد کودکان درگیر با این اختلال نمی توانند صحبت کنند و به جای صحبت کردن مانند کودکان عادی، آنچه را که می شنوند، تکرار می کنند.

 این کودکان، در اجتماعی شدن، ارتباط کلامی و غیر کلامی دچار مشکل بوده و الگوهای رفتاری تکراری و محدود از ویژگی های اصلی این بیماران است.

 

اوتیسم را ژنتیک می سازد

اوتیسم اختلال ژنتیکی است اما عوامل محیطی مانند قرار گرفتن مادر در معرض مواد سمی، ابتلای کودک به بیماری های عفونی از جمله سرخک، اوریون یا سرخجه و نیز رژیم غذایی نامناسب مادر در زمان بارداری نیز در ایجاد آن نقش دارد.

در این موارد ممکن است عقب ماندگی ذهنی و تشنج خفیف تا متوسط نیز در کودک دیده شود. مشکلات این کودکان فقط به رفتارهای آنها محدود نشده و علاوه بر مراجعه به متخصص اعصاب و روان کودکان باید بخش مهمی از نیازهای آنها، با تغذیه مناسب کنترل شود.

 

آسیب ها از نوع غذایی

این کودکان دچار بعضی از مشکلات تغذیه ای هستند که از مهم ترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

خاک خوری: یکی از نشانه های کم خونی خاک خوری یا پیکا است. این رفتار در کودکان مبتلا به اوتیسم دیده می شود.

 

تکرار و محدودیت در بیمارن مبتلا به اوتیسم

غذا خوردن مکرر بدون اینکه کودک واقعا گرسنه باشد، تمایل به خوردن بعضی غذاهای محدود و عدم پذیرش تنوع و تغییر دریافت و رنگ غذاها از دیگر مشکلات این کودکان است.

 

مشکل در هضم بعضی از مواد غذایی

در این کودکان ممکن است پاسخ به "کازئین" یا همان پروتئین شیر، "گلوتن" یا پروتئین گندم و سویا کاهش پیدا کند. در این صورت کودک با مصرف غذاهای حاوی گلوتن و کازئین ممکن است دچار التهاب روده و مشکلاتی مانند اسهال مزمن، زخم دستگاه گوارش، نفخ و برگشت غذا به معده شود. این مشکلات می تواند باعث بروز رفتارهای ناهنجار شود.

 

بیماری اوتیسم و اختلال های گوارشی

یبوست یا اسهال، عفونت های مکرر، حساسیت به مواد غذایی و بروز مشکلاتی در غده تیروئید از دیگر مشکلات این کودکان است.

 

دستشان را در غذا خوردن بگیریم

از مشکلات تغذیه ای-گوارشی این کودکان آگاه شوید تا این کودکان دچار سوء تغذیه نشوند. باید به این نکته ها دقت کرده و با برنامه ریزی مشکلات آنها را برطرف کنید.

 

کنترل گلوتن

برچسب مواد غذایی را بخوانید. به این ترتیب از محتویات غذای موجود در این مواد غذایی آگاه خواهید شد. بنابراین این کودکان از مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن، کازئین و سویا در امان خواهند ماند. گندم و جو و خوراکی های تهیه شده از آنها حاوی گلوتن هستند.

نمونه های خطرناک

انواع نان، شیرینی، بیسکوئیت، کلوچه، ماکارونی و پاستا.

 

راهکار برای تغذیه کودکان اوتیسمی حساس به گلوتن

برای اینکه این کودکان بتوانند، نان یا دیگر محصولات غذایی بدون گلوتن مصرف کنند، بهتر است برنامه غذایی کودکان مبتلا به سلیاک برای آنها انتخاب شود.

 

کازئین و اوتیسم

اشاره کردیم که این کودکان به مصرف کازئین هم حساس هستند. بنابراین برای آنکه دچار مشکل نشوند باید رژیم غذایی بدون کازئین برای آنها در نظر گرفته شود.

نمونه های خطرناک

انواع لبنیات و محصولات غذایی تهیه شده از آن

 

منبع: شیدر

 

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.