تغییرات خلق و نوجوانان دارای اختلال اوتیسم

تغییرات خلق یک کودک ممکن است منجر به افزایش آن در سنین نوجوانی‌شان شود.؛ اگر این نوجوان اتیسم باشد، ممکن است والدین به مقدار راهنمایی و صبر بیشتری نیاز داشته باشند.

 

اتیسم یک اختلال طیفی است که علائم آن می‌تواند از کودکی به کودک دیگر و همچنان که فردی رشد می‌کند متفاوت باشد.

 کودکان ممکن است چنانکه از کودکی به نوجوانی می‌رسند، شروع به نشان دادن نشانه‌های دیگری کنند. در این مسیر بدن آنها تغییر می‌کند و به علاوه احساساتشان تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار می‌گیرد.

ما ممکن است فرض کنیم که نوجوانان اتیسم با مشکلات مشابه با نوجوانان دیگر مواجه می‌شوند، اما گاهی اوقات یک نوجوان اتیسم، به صورت شدیدتری با این مشکلات مواجه می‌شود.

والدین ممکن است نیاز داشته باشند تا بیشتر در مورد تغییرات خلق و نوجوانان اتیسم بدانند تا بتوانند در حل این مشکلات به کودکشان کمک کنند.

والدین کودکان اتیسم نیاز دارند تا در آماده‌سازی کودک خود برای این تغییرات زیاد، فعال باشند و برای اینکه این دوره‌ی پرآشوب را مقداری ساده‌تر کنند، روی آموزش مهارت‌ها و روزمرگی‌های جدیدی که آنها نیاز دارند تمرکز کنند.

 

کمک به کودکان برای شناسایی احساساتشان

کودکان گاهی اوقات ممکن است به وسیله‌ی یک موقعیت ناآشنا، برای این که پردازش کنند که چه احساسی دارند، بسیار به هم بریزند. نوجوانان اتیسم ممکن است درجات بالاتری از مشکل در کنار آمدن با یک موقعیت دشوار را داشته باشند.

این به این خاطر است که بخشی از این اختلال می‌تواند ناتوانی اجتماعی باشد، که بدین معناست که آنها ممکن است به زمان بیشتری برای رشد مهارت‌های عاطفی-اجتماعی نیاز داشته باشند.

ما می‌توانیم وارد شده و به کودکان در پردازش و فهم احساساتشان کمک کنیم. این می‌تواند در فرآیندی گام به گام انجام شود؛ زیرا این کودک ممکن است به ما برای شکستن کدها و ساده کردن آن نیاز داشته باشند.

کمک به نوجوانان برای شناخت احساساتشان می‌تواند اعتماد به نفسشان را بالا برده و باعث شود دفعه‌ی بعد که خودشان را در موقعیتی دشوار یافتند مضطرب نشوند. برای کمک کردن به کودکتان در شناسایی احساسات مختلف، می‌توانید درباره‌ی هر احساس، داستان اجتماعی بسازید. همچنین می‌توانید از تابلوی تصاویر چهره‌های احساسی برای تسهیل کردن فرآیند شناسایی احساسات استفاده کنید.

 

آموزش مکانیسم کنار آمدن به کودکان

زمانی که ما به کودکمان آموزش دادیم تا احساسات را شناسایی کند، گام بعدی می‌تواند آموزش پذیرش به آنها باشد. شما ممکن است بخواهید به کودکتان آموزش دهید که پذیرش، گامی اساسی برای کنار آمدن با یک احساس است. اگر آنها در مرحله‌ی انکار بمانند، ممکن است این شانس را پیدا نکنند که به طور مناسبی روی مشکل و حل آن کار کنند. بعد از آن که کودک متوجه شد که چطور یک احساس را بپذیرد، آنگاه می‌توان به آنها تعدادی استراتژی به منظور کنار آمدن و درک این که کدام بهتر جواب می‌دهد را نشان داد.

برخی تکنیک‌های ریلکسیشن که می‌تواند در مورد تغییرات خلق یا خلق بد جواب دهد، تنفس آرام و عمیق، قدم زدن، رقصیدن با آهنگ مورد علاقه، گوش دادن به موسیقی و بازی کردن هستند.

اولین بار که کودک متوجه شود کدام تکنیک‌های ریلکسیشن برای او به خوبی جواب می‌دهد، شما می‌توانید آن را به صورت روزمره استفاده کنید.

 

انجام اقدامات پیشگیرانه برای کودکان

نوجوانان اتیسم ممکن است ریسک بالاتری از افسردگی و اختلالات اضطراب را داشته باشند. این می‌تواند به این دلیل باشد که آنها بیشتر احتمال دارد که به وسیله‌ی همسالانشان به این خاطر که به آنها ملحق نمی‌شوند، مورد قلدری قرار گیرند.

 این ممکن است در طول سنین نوجوانی او باشد که کودک اتیسم شما متوجه مشکلات بیشتری که در احساس تعلق عاطفی و اجتماعی به همسالانش دارد می‌شود.

در نتیجه، اختلالات سلامت روان ممکن است به شکل تغییرات خلقی، شروع به آشکار شدن در آنها کند و بعدها این تغییرات خلق ممکن است به موضوع جدی تری تبدیل شود.

ما می‌توانیم به نوجوانان خود کمک کنیم تا تلاش کنند که با استفاده از روش‌های خودگویی و خودمراقبتی مثبت، مانع این اختلالات شوند. همچنین آنها را تشویق کنید که در صورت داشتن مشکل، برای گرفتن کمک به سراغ شما بیایند.

تمرکز بر کمک به آنها در سنین پایین‌تر، می‌تواند به کودکان کمک کند که در سال‌های پیش رو، نوجوانی و بزرگسالی راحت‌تری داشته باشند.

 

منبع: موسسه خیریه دوست اتیسم

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.