کودک من دارای اختلال طیف اتیسم است؛ شوک یا غافلگیری؟

 

 

شما متوجه شده‌اید که کودکتان دارای اختلال طیف اتیسم است؟ برای بعضی از والدین، این خبر مثل یک شوک می‌ماند و آنها را غافلگیر می‌کند؛ در حالی که برخی دیگر، با توجه به ویژگی‌های کودک خود انتظار این تشخیص را داشتند.

اگرچه تشخیص این اختلال برای همه‌ی والدین نگران‌کننده است و باعث می‌شود در رابطه با ناتوانی یا کم‌توانی کودکشان در آینده احساس ناامنی کنند، لازم است بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید و این احساس شما بسیار طبیعی است.

 لازم است که بدانید که گرچه هیچ درمان و داروی شناخته شده‌ای برای درمان اختلال اتیسم وجود ندارد اما کودک شما می‌تواند رشد کند، یاد بگیرد و مهارت‌ها را متناسب با ظرفیتش کسب کند. مهم‌ترین نکته قبل از هر چیزی این است که شما به عنوان والدین اطلاعات کافی در رابطه با این اختلال به دست آورید تا بتوانید در خانه، محیط مناسبی متناسب با نیازهای کودکتان فراهم کنید.

 

چالش‌های اختلال طیف اتیسم

اختلال طیف اتیسم تقریبا تمام ابعاد زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بعد اجتماعی: مشکلاتی در ارتباط گرفتن و تعامل با دیگران، برقراری ارتباط چشمی، مشکلاتی در رابطه با نشان دادن احساسات با صورت و ادراک سرنخ‌های غیرکلامی دیگران.

بعد هیجانی: توضیح دادن یا مدیریت احساسات، ضعف در تنظیم هیجانات، اضطراب و افسردگی.

بعد رفتاری: رفتارهای تکراری مثل بال بال زدن، پریدن یا به دور خود چرخیدن. ضعف در مهارت‌های حرکتی، مشکل در پردازش حسی، پافشاری روی یک روزمرگی مشخص، به‌هم‌ریختگی و رفتارهای خود آسیب‌رسان.

آیا شما در کودک خود نشانه‌هایی مبنی بر اختلال اتیسم می‌بینید؟ احساس می‌کنید کودک شما نیاز به ارزیابی تخصص دارد؟

 

مداخلات به‌هنگام

از بدو تولد تا سن ۳ سالگی، از نظر رشدی برای کودک دورانی بحرانی و حیاتی محسوب می‌شود، آموزش در این سنین راحت‌تر و موثرتر است و روند پیشرفت کودک در آینده را راحت‌تر می‌کند. از این جهت شما باید دنبال درمانگران و متخصصانی در این راستا باشید.

 همان‌طور که گفتیم هیچ درمانی برای اتیسم وجود ندارد اما شما می‌توانید با کمک درمانگران، کودکتان را در زمینه‌های متفاوتی توانمند سازید. اگرچه مداخلات به‌هنگام شدیدا پیشنهاد می‌شوند اما به این معنی نیست که اگر سن کودکتان بیشتر از سه سال است، برای درمان دیر شده باشد. در هر زمان و هر موقعیتی که امکان شروع مداخلات را داشتید، آموزش را شروع کنید.

 

درمانگرانی که می‌توانند در زمینه‌ی آموزش و درمان در حوزه‌ی اتیسم به شما کمک کنند شامل موارد زیر می‌شوند:

    گفتاردرمانگرها

    کاردرمانگرها

    رفتار درمانگرها

    روانشناسان کودکان استثنایی

    متخصصین رشد

    روانپزشکان

 

سخن پایانی

سعی کنید زمان‌هایی را برای تمرین و وقت گذراندن با کودکتان انتخاب کنید که نه شما و نه کودکتان گرسنه نبوده و خوابتان نیاید. این باعث می‌شود شما در برخی زمینه‌ها، برای ارتباط‌گیری با کودکتان آماده شده و به شناخت بهتری از او برای آموزش برسید.

کودک شما، کودک شماست؛ چه با تشخیص اتیسم و چه بدون تشخیص اتیسم. سعی کنید به کودکتان، همدلی و محبت نشان داده و از او مراقبت کنید و همیشه به یاد داشته باشید که تشخیص اتیسم، همه‌ی چیزی که آنها هستند نیست و فارغ از اختلالشان، آنها لایق دوست داشته شدن هستند.

 

 

منبع: دوست اوتیسم

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.