نیازهای روزانه برای مراقبت و نگهداری از سالمندان

با گذر زمان همه ما با مشکلات و چالش‌هایی روبرو می‌شویم که بر اساس بالا رفتن سن، تاثیرات بسزایی بر بدن ما و عملکرد ما در زندگی دارند. اگر در میان اعضای خانواده، دوستان و یا همسایگان خود فرد سالمندی دارید، قطعا با نیازها، مسائل و چالش‌های روزانه آن‌ها آشنایی دارید. می‌دانید که باید به آن‌ها حس استقلال دهید و این در حالی است که به صورت کاملا محترمانه‌ای به آن‌ها در کارهای دشوار کمک می‌کنید.

سالمندان از اینکه ببینند پیر و ناکارآمد شده‌اند، احساس ضعف کرده و همین امر باعث می‌شود نه تنها به لحاظ عاطفی، بلکه از نظر جسمانی نیز ضعیف‌تر شوند. حس سربار بودن به آن‌ها دست می‌دهد و فکر می‌کنند اسباب زحمت فرزندان و یا نزدیکان خود هستند.

از جمله نیازهای روزانه برای نگهداری از سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تحرک

تحرک داشتن در سنین سالمندی از مسائل بسیار مهم محسوب می‌شود، حتی اگر فقط در محیط پیرامون خودشان باشند. برخی از سالمندان به دلیل عدم توانایی کافی در راه رفتن، نیاز به ویلچر یا صندلی چرخدار دارند. باید اطمینان حاصل کرد که صندلی چرخدار کاملا مناسب وزن و اندازه آن‌هاست.

باید بنا بر نیاز، صندلی چرخدار معمولی، صندلی چرخدار برقی، واکر و یا حتی عصا استفاده شود. همچنین اگر لازم است، در منزل محل سکونت سالمندان باید از تخت خواب بیمارستانی، صندلی حمام، آسانسور، سه پایه و دیگر لوازم امنیتی مورد نیاز استفاده شود.

 باید در صورت لزوم، برای سهولت در تحرک بیشتر، درب‌های عریض‌تر، راهرو شیب‌دار و نرده در کنار پلکان‌ها نصب کرد.

 

حمل و نقل

حمل و نقل می‌تواند برای یک فرد سالمند نوعی صرفه‌جویی به حساب بیاید. اگر او دیگر قادر به رانندگی کردن نیست، باید طوری امکان حمل و نقل را فراهم کرد که به قرارهای پزشکی و فیزیوتراپی به موقع برسد.

داشتن یک پرستار یا سرپرست که روزهای خاصی به سراغ او بیاید و از او نگهداری کند، او را در فعالیت‌های اجتماعی شرکت دهد و همچنین برای رفتن به نزد دکتر او را همراهی کند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

دارو و درمان

شهروندان سالمند برای سلامت ماندن، نیازمند داروهای مناسب دارند. مراقبت پزشکی کافی مانند ملاقات کردن دکتر، مراقبت از دندان، مراقبت از پاها، مراقبت از چشم، فیزیوتراپی، روان درمانی در صورت نیاز، روانپزشکی و غیره، همه جزو نیازهای سالمندان می‌باشند که باید برای مراقبت از آن، برنامه مناسب داشت.

 کمک گرفتن از یک پرستار خانگی آشنا با امور سالمندان، می‌تواند کمک بزرگی در مصرف داروها، تزریق آمپول‌هایی چون انسولین و مراقبت‌های  بهداشتی در منزل، به شما کمک شایانی بکند.

 

مراقبت شخصی سالمندان

مراقبت‌های شخصی، یک نیاز مهم روزانه برای شهروندان سالمند به حساب می‌آید. بسیاری از سالمندان ممکن است به لحاظ کهولت سن و کم‌توان بودن بدن، در انجام کارهای شخصی‌شان نظیر استحمام، تعویض لباس، پانسمان زخم و غیره، به کمک نیاز داشته باشند. یکی از اعضای خانواده یا یک پرستار می‌تواند این وظیفه را به عهده بگیرد.

 

تغذیه

یک فرد سالخورده برای سلامت بیشتر و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی نیاز به تغذیه مناسب دارد. سالمندان به لحاظ بدنی بسیار حساس بوده و نیاز به مراقبت زیادی دارند تا سالم بمانند و از زندگی راحت لذت ببرند. باید با یک متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه ملاقات داشته باشید تا بدانید چه غذاهایی برای هر فردی مناسب است.

 غذاها را می‌توان به صورت هفتگی و برای مصرف یک هفته سالمندان آماده کرد تا در صورت عدم وجود پرستار و در صورتی که توانایی لازم برای انجام کارهای ساده نظیر غذا گرم کردن را دارند، آن را گرم کرده و مصرف نمایند.

ترجیح بر این است که غذا به صورت روزانه پخته شود و تازه باشد ولی در صورتی که زمان کافی برای پخت و پز روزانه نیست، باید یک برنامه غذایی هفتگی را آماده کرد و غذا را هر روز  به صورت گرم مصرف کرد. از دریافت حداقل یک وعده غذایی سالم سالمندان اطمینان حاصل کرده و از مصرف میوه و سبزیجات تازه غافل نشوید.

بعضی از سالمندان به علت داشتن بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون، کبد چرب و غیره، لازم است که در مصرف مواد خوراکی دقت بیشتری به خرج دهند تا سلامتشان به خطر نیفتد. بهتر است تحت نظارت پزشک متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی مناسب دریافت کنند.

 

به طور کلی مراقبت از سالمندان نیازمند صبر و دقت زیاد است. خود فرد سالخورده نیز به دلیل فشار و تحمل سختی، شرایط دشواری را تجربه کرده و همین باعث می‌شود به لحاظ احساسی به فردی حساس و زودرنج تبدیل شود.

 باید پرستار نهایت حوصله و دقت را به خرج دهد که در حین کمک دادن، شرایط سخت را تحمل کرده و از طرفی نیز حس سر بار بودن به فرد سالخورده دست ندهد. کسی که چنین قابلیتی داشته باشد، بی‌شک فردی با روحی بسیار بزرگ است و در اجتماع دارای احترام و جایگاه ویژه خواهد بود.

 

برای آشنایی با آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب اینجا و برای مشارکت و نیکوکاری اینجا کلیک کنید.

 

 

منبع: آسایشگاه کهریزک

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.