۱۶ مرکز پشتیبانی شغلی معلولین در کشور فعالیت می‌کنند

 

 

رئیس گروه توانبخشی حرفه‌ای وآماده سازی مهارتی معلولان سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۱۶ مرکز پشتیبانی شغلی معلولین در کشور خبر داد و گفت: اشتغال معلولان یک نگاه جدیدی هست که به آن پرداخته شده چراکه پیش از این معلولان در یک محیط بسته و دور از جامعه بودند و معلولیت را یک محدودیت بزرگ می‌دانستند در حالیکه در این نگاه جدید به دنبال یک اشتغال سیستماتیک و اشتغال حمایت شده هستیم.

حمیدرضا اسماعیلی روز دوشنبه، ۱۳ تیر ماه، در نشست تخصصی مراکز پشتیبانی شغلی (SE) کشور در تبریز اظهار کرد: بدنبال این هستیم که بتوانیم معلولان را به محیط‌های واقعی کار بکشانیم و یک شغل پایدار برای آنها تعریف شود.

وی ادامه داد: به طور قطع ایجاد یک شغل برای یک فرد معلول به مراتب سخت‌تر است تا اینکه شرایطی فراهم شود تا با کمک آن افراد دارای معلولیت راحتتر در جامعه حضور پیدا کنند.

وی افزود: SE یا اشتغال حمایت شده، روشی است بین‌المللی و موفق در ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت که باید در هر کشور، مطابق با فرهنگ و رسوم آن بومی‌سازی شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پشتیبانی برای اشتغال، راه‌کاری است که از سوی افراد یا نهادهایی اعمال می‌شود و توسط آن، افراد با ناتوانی­‌های مختلف را برای تصاحب کار مناسب حمایت می­‌کنند که این حمایت باید به گونه­‌ای باشد که هم در کسب یک شغل مناسب و هم در حفظ آن در طول مدت زندگی فرد دارای معلولیت به صورت سیستماتیک اثر کمک‌کننده­‌ای داشته باشد.

وی یادآور شد: بر این اساس می­‌توان گفت که SE روشی است بسیار مؤثر برای اشتغالزایی پایدار و خوداشتغالی در افراد دارای معلولیت­‌های مختلف و دراین روش که در فاصله سال ‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ با این هدف که داشتن شغلی با حقوق مناسب در یک بازار کار عادی، حق همه‌ی افراد جامعه است، در کشور آمریکا پایه‌ریزی شد و فرد توان‌یاب که حمایت دریافت می­‌کند، نیازی به تمرکز ویژه برای کارآموزی و محل مخصوص انجام کار ندارد.  

وی اضافه کرد: باید به این نکته مهم توجه داشت، کسانی که از روش اشتغال حمایت شده استفاده می‌کنند، معتقدند هر انسانی بدون توجه به میزان معلولیت، حق اشتغال دارد و همچنین این وظیفه همیار شغلی است که آموزش لازم و مناسب را به فرد توان‌یاب داده و  او را در راستای کسب شغل و سپس حفظ آن یاری کند.

اسماعیلی، متذکر شد: با روش SE وقت و زمان فرد، فقط صرف آموزش محض نمی­‌شود چراکه آموزشی که منجر به کسب شغل و درآمد نشود، باعث کاهش انگیزه در فرد می­‌شود همچنین ­با استفاده از این روش می‌آموزیم به تمام افراد، باید به دید یک شهروند نگاه کرد و تمام حق و حقوق یک انسان و یک شهروند را برای عزیزان توان‌یاب نیز قائل شد.

وی در خصوص مزایای استفاده از SE، گفت: کار در محیط­های عمومی، دید فردی، کسب حداقل دستمزد با توجه به قوانین وزارت کاری، ادامه پشتیبانی از فرد تا دو سال پس از استخدام، فراهم کردن امکان خوداشتغالی و فراهم کردن امکان کارورزی از مزایای SE است.

اسماعیلی افزود: روش SE دارای هفت گام اصلی است که حضور و همراهی همیار شغلی در محل کار الزامی است و گام آخر در روش اشتغال حمایت شده، پشتیبانی از فرد، در محل کار و خارج از آن است.

 

منبع: ایسنا

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.