بودجه ۲ میلیون دلاری برای ابداع ربات‌های پرستار بیماران مبتلا به آلزایمر

 

بودجه ۲ میلیون دلاری برای ابداع ربات‌های پرستار بیماران مبتلا به آلزایمر پژوهشگران آمریکایی قصد دارند ربات‌هایی را ابداع کنند که می‌توانند به مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل بپردازند.

پژوهشگران آمریکایی قرار است یک بودجه پنج ساله به مبلغ ۲.۸ میلیون دلار از "مؤسسه ملی سلامت آمریکا"(NIH) دریافت کنند تا به ابداع و آزمایش ربات‌های کمک‌رسان اجتماعی بپردازند که به مراقبت از افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن کمک می‌کنند.

"ساجای آرتانات"(Sajay Arthanat)، استاد کاردرمانی دانشگاه نیوهمپشایر گفت: مراقبت از بزرگسالان سالخورده، به ویژه افرادی که با آلزایمر پیشرونده و زوال عقل سر و کار دارند، می‌تواند بار زیادی را بر دوش اعضای خانواده که نمی‌توانند تمام‌وقت در کنار آنها باشند، بگذارد. هدف نهایی این پژوهش، کمک کردن به حمایت از مراقبین این افراد و سالم نگه داشتن اعضای خانواده است.

این گروه بینارشته‌ای از پژوهشگران، نمونه اولیه رباتی را ابداع کردند که در یک محیط آزمایشگاهی کنترل‌شده بررسی شده است. کمک مالی مؤسسه ملی سلامت آمریکا با ایجاد یک چارچوب فناوری برای توسعه ربات‌های کمک‌رسان اجتماعی با قابلیت‌های بیشتر و آزمایش آنها در محیط‌های خانگی، به موفقیت آنها کمک می‌کند. این طرح، سازگاری با دستگاه‌های تجاری مانند دوربین‌ها و حسگرهای کنترل حرکت را در بر دارد که معمولا در خانه‌ها یافت می‌شوند تا از آنها برای ایمن نگه ‌داشتن و مراقبت‌ از افراد مسن استفاده شود.

به عنوان مثال، اگر بیمار داروهای خود را به موقع مصرف نکند، حسگری که به صورت راهبردی در کنار بطری قرص او قرار می‌گیرد، عدم حرکت را که نشان‌دهنده عدم مصرف دارو است، بررسی می‌کند و به ربات کمکی هشدار می‌دهد. سپس، ربات یک یادآوری صوتی را آغاز می‌کند. اگر پس از چند بار تلاش، بیمار با مصرف کردن دارو به این هشدارها پاسخ ندهد، ربات به یک مراقب انسانی از راه دور هشدار می‌دهد که مداخله کند.

ممتاز بیگم"(Momotaz Begum)، استادیار علوم رایانه دانشگاه نیوهمپشایر گفت: با این کمک مالی، ما قادر خواهیم بود تا چارچوب فناوری رباتیک را نه تنها با استفاده از دستگاه‌های هوشمند خانگی، بلکه با کمک هوش مصنوعی و دستگاه‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند توسعه دهیم تا به سنجش سطح فعالیت بیمار، مدیریت سلامت او و ارتباط با مراقبین بپردازیم.

اگرچه این پژوهش بر ربات‌ها متمرکز شده است تا به مراقبت از افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل بپردازند اما پژوهشگران امیدوارند که پژوهش آنها در آینده، کاربردهای دیگری نیز داشته باشد و به سالمندان امکان دهد تا در خانه خود به راحتی زندگی کنند.

 

 

 

منبع: ایسنا

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.