همه ما در آینده قطعاً کم توان و معلول خواهیم شد

 

چندان بیراه نگفته‌اند که اشتغال برای یک فرد معلول بیشتر از یک فرد سالم ضروری است؛ زیرا بیکاری موجب انزوا و سرخوردگی بیشتر معلول می‌شود و امید به زندگی را بیشتر در او نابود می‌کند.

از همین رو توانمندسازی معلولان یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در رابطه با این افراد حائز اهمیت است. شاید بتوان گفت اهمیت استراتژی‌ها در در راستای حفظ و تقویت کرامت انسانی آنان می‌باشد و بر همین اساس راهبرد توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین همواره جزئی از برنامه‌ریزی‌های دولت بوده است.

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی  در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای تشویق دستگاه‌ها، سازمان‌ها و افراد برای استخدام معلولان انجام شده است، گفت: صدا و سیما متعهد شده است که ۵ ساعت در هفته از آنتن زنده خود را به اشتغال مددجویان بهزیستی اختصاص دهد؛ تاکنون همکاری‌های مناسبی را برای این امر در نظر گرفتیم اما در تلاشیم که این میزان سهم از شبکه رسانه ملی بیشتر شود تا بتوان در خصوص معلولین و اهمیت اشتغال آنان فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد.

قادری با بیان اینکه همه ما زمانی معلول خواهیم شد، گفت: همه ما در آینده قطعاً کم‌توان خواهیم شد. اگر به این باور برسیم که خود سرپرستی همسران ما چندان موضوع دور از انتظار نیست و هر کدام از ما به دلایل متعددی همچون تصادف، سا نحه یا بیماری ممکن است خانه‌نشین شویم؛ به موضوع معلولیت و سالمندی جدی‌تر نگاه خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: معلولیت و ناتوانی از جمله موضوعات مهمی است که همه ما باید آن را پیش بینی کنیم؛ تلاش برای اشتغال معلولان از وظایف دینی ماست. در دین ما، در فقه ما و در باورهای اعتقادی ما مراقبت از سالمند، بیمار و معلول توصیه اکید شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه نهادهایی در خصوص اشتغال معلولان کوتاهی کرده اند، گفت: وزارت صنعت و معدن، وزارت کار و وزارتخانه‌های متعددی که متولی اشتغال هستند، هرکدام وظایفی در قبال معلولان به عهده دارند؛ ما در کشور خود صندوق‌هایی را داریم که به صورت عمومی یا غیر دولتی فعال هستند؛ هر کدام از آنها شرکت‌های متنوعی دارند؛ وقتی فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد و جامعه دریابد که چقدر انرژی و امتیازاتی خدا به فرد معلول داده است که این امتیازات باید شکوفا شود؛ از اشتغال معلولان هم استقبال می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: کانون استعداد یابی بهزیستی هم ناظر به همین امر راه اندازی شده است تا افراد معلولی که استعدادی دارند و یا نخبه هستند؛ نقش‌های مهمی را ایفا کنند.

قادری با بیان اینکه کانون استعدادیابی به زودی افتتاح می‌شود؛ گفت: با راه اندازی کانون استعدادیابی می‌توانیم بین استعدادهای مددجویان داوری انجام دهیم و توانایی‌های آنان را ثبت کنیم. اگر این موضوع در دبیرخانه کانون جایگاه خود را به دست بیاورد، در حوزه ورزش، حوزه‌های علمی، حوزه هنر و حوزه‌های متنوع دیگری که بتوان استعدادهای معلولان را شکوفا کرد؛ می‌توانیم به استعدادیابی معلولان بپردازیم.

قادری خاطر نشان کرد: اگر این اقدامات صورت بگیرد ما به استفاده از ظرفیت استعدادهای مددجویان و معلولان خواهیم رسید.

 

منبع: مهر

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.