محقق ایرانی با واقعیت مجازی به کودکان اتیسم موسیقی آموزش داد

 

گروهی از محققان ایرانی از یک ربات مجهز به واقعیت مجازی و آلات موسیقی مجازی برای آموزش به کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کردند و شاهد تغییرات اندکی در ارتقای توان موسیقایی آنها بودند.

 واقعیت مجازی (VR) یک فناوری در حال توسعه است که در زمینه های مختلف از جمله روانشناسی، آموزش و درمان کاربرد دارد.

در این میان یک گروه از کاربران احتمالی برای این فناوری کودکان مبتلا به اوتیسم هستند که نیازمند آموزش هستند و تعاملات اجتماعی ضعیفی دارند.

واقعیت مجازی می تواند به آنها کمک کند تا مهارت های اجتماعی خود را از طریق شبیه سازی در دنیای واقعی بهبود بخشند.

در همین راستا آزاده شریعتی محقق کالج لندن(UCL) با همکاری جمعی از محققان در ایران از جمله علیرضا طاهری، محمد مختاری، رزیتا حیدری، معلی مقداری و مینو عالمی طی پژوهشی امکان اجرای برنامه های آموزش موسیقی مجازی با استفاده از سیستم های ارزیابی خودکار برای کودکان مبتلا به اتیسم را در مراکز درمانی-تحقیقاتی بدون نیاز به خرید یک ربات و در نتیجه امکان ارائه برنامه در مقیاس وسیع تر با هزینه کمتر را ارزیابی کردند.

در همین راستا طی ۲۰ هفته جلساتی برای ۵ کودک مبتلا به اتیسم در سنین ۶تا۸ سال انجام شد که شامل جلسه پایه، پیش آزمون، جلسات آموزشی، آزمون پس از تکمیل کلاس ها و یک آزمون پیگیری بود.

در هر جلسه با توجه به دقت و سطح مهارت کودک از ربات های واقعیت مجازی و آلات موسیقی مجازی برای آموزش نت ها و قطعات مختلف موسیقی به کودکان استفاده شد.

محققان با تجزیه و تحلیل آزمون‌های روان‌شناختی و پرسش‌نامه‌های انجام‌شده توسط روان‌شناس، شاهد ارتقای اندک مهارت های شناختی کودکان بودند.

با این وجود، اثربخشی روش مذکور ( استفاده از ربات های مجهز به واقعیت مجازی برای آموزش موسیقی) با انجام تحلیل‌های آماری بر روی داده‌های عملکرد کودک در طول جلسات آموزش موسیقی که با استفاده از کدگذاری ویدیویی و سیستم ارزیابی خودکار پیشنهادی به‌دست آمد، اثبات شد.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت طی این جلسات روندی صعودی در توانایی موسیقایی شرکت کنندگان نشان داده شد و همین امر تحقیقات آتی در این زمینه را تضمین می کند.

 

 

 

منبع: مهر

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.