بررسی ۶ مزیت و اثرات یوگا بر جسم و روح سالمندان

 

تاثیرات مفید ورزش یوگا بر جسم و روح انسان ها بر هیچ کس پوشیده نیست. اما قبل از آن که فواید و اثرات یوگا در سالمندان را بررسی کنیم ابتدا به این پرسش پاسخ می دهیم که یوگا چیست؟

واژه Yoga از واژه «یوج» Yuj در زبان سانسکریت آمده است که به معنی یکپارچه سازی و یگانگی است. برخی عقیده دارند واژه «یوج» با واژگان «یک» و «یگانه» در فارسی هم خانواده است که از واژه پارسی «یوغ» الهام گرفته شده است.

به هر حال یوگا مجموعه ای از فعالیت های جسمی، ذهنی و روحانی می باشد که از هند باستان آمده است. اصطلاحا به مردی که یوگا انجام می دهد یوگی و به زن یوگا کار یوگینی گفته می شود.

 

اثرات یوگا در سالمندان

یوگا روح و ذهن شما را تازه می کند. بدن شما را توانمند کرده و اندام های داخلی و سیستم هورمونی بدنتان را متعادل نگه می دارد. اگر این تفکر را دارید که ورزش یوگا فقط برای جوانان است با احترام به شما می گوییم، اشتباه می کنید.

 هرچه سن بالاتر می رود نیاز بدن به یوگا بیشتر خواهد شد چرا که یوگا به شما کمک می کند تا زیباتر پیر شوید.

 

بررسی ۶ مزیت یوگا برای سالمندان

یوگا نه تنها برای جسم بلکه برای روح و روان هم بسیار مفید است. مطالعات زیادی در این باره صورت گرفته است که ما در ادامه چند فایده و اثرات یوگا در سالمندان و افراد دیگر را با توجه به سایت healthline.com بررسی می کنیم.

۱- استرس را کاهش می دهد

یوگا ورزشی است که مشخصا برای کاهش استرس و آرامش بیشتر ذهن و بدن توصیه می شود. در حقیقت مطالعات نشان می دهد که یوگا می تواند ترشح کورتیزول، هورمون اولیه استرس را کاهش دهد.

یک مطالعه روی ۲۴ خانمی که دچار استرس و اضطراب بودند، تاثیر قدرتمند یوگا را نشان داده است. پس از یک برنامه یوگای سه ماهه، میزان کورتیزول در زنان به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کردو همچنین سطح استرس، اضطراب و خستگی آن ها پایین آمد.

همچنین مطالعه دیگری روی ۱۳۱ نفر نتایج مشابهی داشته که نشان می دهد ۱۰ هفته یوگا به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و باعث بالا رفتن کیفیت زندگی و سلامت روان می شود.

 زمانی که یوگا به همراه مدیتیشن انجام شود یکی از روش های قدرتمند کاهش استرس خواهد بود.

 

۲- اضطراب را برطرف می کند.

تحقیقات زیادی نشان می دهد که یوگا می تواند به کاهش استرس کمک کند. در یک مطالعه، ۳۴ زن مبتلا به اختلال اضطراب، دو بار در هفته به مدت ۲ ماه در کلاس های یوگا شرکت کردند. بعد از این مدت به مقدار قابل توجهی اضطراب کمتری داشتند.

 مطالعه دیگری روی ۶۴ زنی که مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بودند انجام شد، پس از ۱۰ هفته تمرین یوگا برای یک بار در هفته، به طرز قابل توجهی علائم کمتر شد در ۵۲ درصد آن ها علائم کاملا برطرف شد.

 هنوز کاملا مشخص نیست که یوگا چطور منجر به کاهش اضطراب می شود. با این وجود اهمیت حضور در لحظه و یافتن حس آرامش به کم شدن اضطراب کمک بسیاری می کند.

 

۳- ممکن است التهاب را کاهش دهد.

علاوه بر بهبود سلامت روان، تحقیقات نشان می دهد که یوگا التهابات را هم کاهش می دهد. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهابات مزمن می تواند به گسترش بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ انجام شد، ۲۱۴ نفر به دو گروه تقسیم شدند، کسانی که به طور منظم یوگا تمرین کردند و گروه دیگر تمرینی نداشتند. سپس هر دو گروه تمرینات سختگیرانه و متوسطی برای القای استرس انجام دادند. در پایان مطالعه افرادی که یوگا تمرین کرده بودند نشانه های التهابی کمتری داشتند.

و همینطور یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۴ روی افرادی که بیماری سرطان پستان را پشت سر گذاشته اند، انجام شد. پس از ۱۲ هفته یوگا، نشانه های التهاب و خستگی مداوم در این افراد کاهش پیدا کرده بود. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تاثیرات مفید یوگا بر التهاب لازم است اما نشان می دهد یوگا به محافظت بدن در برابر بیماری های خاص ناشی از التهاب کمک می کند.

 

۴- می تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد.

سلامت قلب برای سلامت کل بدن یک امر حیاتی است. از پمپاژ خون در سراسر بدن تا تامین مواد مغذی به بافت ها وظیفه قلب است. یک مطالعه نشان داده است، افراد بالای ۴۰ سال که به مدت ۵ سال یوگا تمرین کرده اند فشار خونشان نسبت به افرادی که تمرین یوگا نداشته اند پایین تر بوده است.

 فشار خون بالا یکی از دلایل عمده حملات قلبی و سکته مغزی است. کاهش فشار خون به کاهش این حملات کمک زیادی می کند. همچنین تمرینات یوگا پیشرفت بیماری های قلبی را کند می کند.

مطالعه ای بر روی ۱۱۳ بیمار قلبی انجام شد. اثرات یک سال تمرینات یوگا و اصلاح رژیم غذایی و مدیریت استرس بررسی شد. شرکت کنندگان شاهد کاهش ۲۳ درصدی کلسترول تام خون و ۲۶ درصدی کلسترول بد بودند، علاوه بر آن پیشرفت بیماری قلبی در ۴۷ درصدر از بیماران متوقف شد.

مشخص نیست یوگا در مقایسه با سایر عوامل چه نقشی را بر عهده داشته است اما به طور خاص استرس را کاهش می دهد، که این عامل موثر در کاهش بیماری های قلبی است.

 

۵- درد های مزمن را کاهش می دهد.

درد مزمن مشکلیست که میلیون ها نفر از آن رنج می برند، می تواند دلایل مختلفی از ورم مفاصل تا آسیب های دیگر داشته باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان داد یوگاه می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد بدنی در شرکت کنندگان مبتلا به آرتروز زانو کمک کند.

همچنین در مطالعه دیگری، ۴۲ فرد مبتلا به سندرم تونل مچ دست به دو گروه تقسیم شدند بعضی از آن ها به مدت ۸ هفته یوگا انجام دادند و بقیه آتل مچ دست گرفتند. در پایان مطالعه مشخص شد که یوگا در کاهش درد و بهبود قدرت گرفتن مچ دست، نسبت به آتل موثرتر عمل کرده است.

 

۶- کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

یوگا یک درمان کمکی رایج برای بهبود کیفیت زندگی است. در یک مطالعه ۱۳۵ سالمند، گروه بندی شدند. شش ماه تمرینات یوگا، پیاده روی و گروه های کنترل شده دیگر. گروهی که تمرینات یوگا انجام دادند در مقایسه با دیگر گروه های دیگر کیفیت زندگی، خلق و خو و همچنین میزان خستگی آن ها به طرز قابل توجهی بهبود پیدا کرد.

مطالعه دیگری نشان می دهد که چگونه یوگا می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و علائم را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش دهد. یک مطالعه روی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی انجام شد.

یوگا علائم شیمی درمانی مانند حالت تهوع و استفراغ را کاهش داده و همینطور کیفیت زندگی آن ها بهبود بخشید. همچنین در یک مطالعه مشابه چگونگی تاثیر هشت هفته یوگا بر روی زنان مبتلا به سرطان سینه بررسی شد. در پایان مطالعه سطح آرامش، نشاط و پذیرش آن ها بیشتر و درد و خستگی کمتری  داشتند.

به علاوه یوگا می تواند به بهبود کیفیت خواب، افزایش حس خوشبختی، بهبود عملکرد اجتماعی و کاهش اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان کمک می کند.

 

 

منبع: مرکز مشاوره و خدمات پرستاری عاطفه

 

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.