کودکان مبتلا به اوتیسم با خطر بیماری های قلبی مواجه هستند

 

مطالعه‌ ای که اخیرا انجام شده، نشان داد که تقریباً از هر ۴۴ کودک ۳ تا ۱۷ ساله، یک نفر با نوعی اختلال طیف اوتیسم ASD تشخیص داده می ‌شود.

 

تحقیقات همچنین نشان داده است که کودکان مبتلا به اوتیسم با افزایش خطر چاقی روبرو هستند و چاقی با افزایش خطر ابتلا به اختلالات قلبی متابولیک مانند دیابت و دیس لیپیدمی مرتبط است.

 

دکتر چاناکا ان کاهاتودوا (Chanaka N. Kahathuduwa) و یک تیم مشترک از مرکز علوم بهداشت دانشگاه فناوری تگزاس برای کمک به ارائه بینشی در مورد پیوند احتمالی اوتیسم با بیماری‌های متابولیک قلبی، یک مطالعه سیستماتیک انجام دادند.

 

کاهاتودوا می گوید: متوجه شدم که شواهد مربوط به ارتباط بین چاقی و اوتیسم کاملاً مبهم است. برای رفع این شکاف به یک متاآنالیز محکم نیاز بود. او بررسی کرد که چگونه تصویربرداری عصبی ممکن است بینشی در مورد رابطه بین اوتیسم و چاقی، ارتباط بین اوتیسم و بیماران کم وزن و اوتیسم و خطرات قلبی متابولیک ارائه دهد.

 

در آخرین متاآنالیز، کاهاتودوا و همکارانشان ۳۴ مطالعه را مورد ارزیابی قرار دادند که شامل ۲۷۶ هزار و ۱۷۳ شرکت کننده بود که مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شده بودند. نتایج مطالعات نشان داد که اوتیسم به طور کلی با خطرات بیشتر ابتلا به دیابت، از جمله دیابت نوع ۱ و ۲ مرتبط است.

 

متاآنالیز همچنین نشان داد:اوتیسم با افزایش خطرات دیس لیپیدمی و بیماری قلبی مرتبط است، اگرچه هیچ افزایش قابل توجهی در خطر فشار خون و سکته مغزی مرتبط با اوتیسم وجود نداشت. با این حال، تجزیه و تحلیل متا رگرسیون نشان داد که کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با بزرگسالان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت و فشار خون هستند.

 

کاهاتودوا بیان کرد: نتایج کلی افزایش خطر مرتبط با بیماری‌های متابولیک قلبی را در بیماران اوتیسم نشان می ‌دهد که باید پزشکان را وادار کند تا با دقت بیشتری این بیماران را از نظر عوامل بالقوه، از جمله علائم بیماری قلبی متابولیک و عوارض آنها، تحت نظر بگیرند.

 

کاهاتودوا همچنین گفت: ما ارتباط بین اوتیسم و چاقی و همچنین اوتیسم و بیماری قلبی متابولیک از جمله دیابت و دیس لیپیدمی را پیدا کردیم. ما اطلاعاتی برای تایید این نتیجه نداریم که اوتیسم باعث این اختلالات متابولیک می شود، اما از آنجایی که می دانیم کودک مبتلا به اوتیسم احتمال بیشتری برای ابتلا به این عوارض متابولیک و اختلالات در مسیر دارد، من معتقدم که پزشکان باید کودکان مبتلا به اوتیسم را با هوشیاری بیشتر و شاید غربالگری زودتر از حد معمول ارزیابی کنند.

 

کاهاتودوا همچنین معتقد است؛ این مطالعه نشان می دهد که پزشکان باید قبل از تجویز داروهایی مانند اولانزاپین که به خوبی شناخته شده است و اثرات نامطلوب متابولیک برای کودکان مبتلا به اوتیسم دارد، بیشتر فکر کنند.

 

کاهاتودوا در خاتمه افزود: یافته‌های ما باید برای بیماران مبتلا به اوتیسم و والدین کودکان مبتلا به اوتیسم راه‌گشا باشد تا به سادگی نسبت به خطر بالای ابتلا به چاقی و عوارض متابولیک آگاه باشند.

 

شرح کامل این مطالعه و یافته های آن در مجله تخصصی JAMA Pediatrics منتشر شده است.

 

 

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: سینا پرس

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.