ورزش در دوران سالمندی، به بهتر شدن خواب کمک می‌کند

 

شیرین بخشی رئیس گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به کاهش نیاز به خواب شبانه در دوران سالمندی گفت: ورزش منظم، خصوصا پیاده‌روی به بهتر شدن خواب در این دوران کمک می‌کند.

 

وی با بیان اینکه بهتر است تمرینات ورزشی حداقل دو ساعت قبل از خواب خاتمه یابد، به سالمندان توصیه کرد از چرت‌های روزانه اجتناب کنند یا آن را به حداقل برسانند.

 

بخشی با اشاره به اینکه سالمندان نباید انتظار داشته باشند مانند دوران جوانی بخوابند، افزود: اگر سالمندان بعد از رفتن به بستر، خواب‌شان نبرد، لازم است از رختخواب خارج شده و خود را با کاری سرگرم کنند و تا وقتی خواب‌شان نمی‌آید به بستر نروند و همچنین از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر پرهیز کنند.

 

رئیس گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در خصوص تغذیه قبل از خواب در دوران سالمندی، گفت: بهتر است سالمندان برای شام یک غذای سبک بخورند و بعد از شام، چای یا قهوه ننوشند. همچنین بعد از ساعت ۶ عصر مایعات کمتری مصرف کرده و به خصوص از نوشیدن مایعاتی مثل چای و نوشابه گازدار خودداری کنند.

 

وی به سالمندان توصیه کرد قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرند و یک لیوان شیر گرم بنوشند و افزود: اگر سالمندان احساس می‌کنند خوب نمی‌خوابند، لازم است به پزشک مراجعه کرده و به یاد داشته باشند که هرگز بدون تجویز پزشک نباید از داروهای خواب‌آور استفاده کنند چون مصرف خودسرانه این داروها می‌تواند مشکل خواب آنان را بدتر کند.

 

 

منبع: ایسنا

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.