حضرت زهرا(س)؛ آنچه که باید از شخصیت بی نظیر تاریخ بدانید

 

حضرت صدیقه کبری(س) نشان دادند که زنان مسلمان جامعه اسلامی می‌توانند برای دفاع از اعتقادات و ارزش‌های خود، با حفظ حریم‌ها و حرمت‌ها، مقتدرانه وارد صحنه شوند.

 

حضرت فاطمه زهرا(س) دختر خاتم المرسلین، حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س)، همسر علی بن ابی‌طالب(ع) و مادر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است و نزد مسلمانان برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان در همه تاریخ است.

 

بنا به تفاسیر علمای بزرگ، حضرت زهرا(س) کسی است که سوره کوثر در شأن ایشان نازل شده است؛ سوره مبارکه کوثر در پاسخ به اهانت‌هایی بود مردم جاهل پیامبر اعظم (ص) را ابتر می‌خواندند؛ اما سوره کوثر تنها آیاتی نیست که در شأن این بانوی بزگوار نازل شده است آیه تطهیر (آیه ۳۳ سوره احزاب) نیز آیه دیگری است که در شأن ایشان و امام علی(ع)، و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است.

 

حضرت زهرا(س) بانوی بزرگواری است که پیامبر اسلام(ص) در رابطه با ایشان می فرماید «من احب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی ومن ابغضها فهو فی النار» هرکس فاطمه(س) دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است.

 

 در جایی دیگر نیز حضرت محمد(ص) ایشان را نور چشم شان معرفی می‌کند و می فرماید: «ان فاطمة بضعة منی و هی نور عینی وثمرة فؤادی» فاطمه(س) پاره تن و نور چشم و میوه دل من است.

 

حضرت زهرا(س) نمادی از ایستادگی و حق طلبی

حضرت فاطمه زهرا(س)، از معدود افرادی بود که بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) تلاش کرد تا جامعه را از آنچه در پیش رو داشت آگاه کند و نشان دهد جریانی که در حال وقوع است، جریانی خطرناک برای اسلام ناب محمدی خواهد بود. حضرت زهرا(س) در آگاه سازی جامعه از این آینده خطرناک از هیچ کاری دریغ نکردند و حتی جانش را هم  در راه تقدیم اسلام کردند.

 

الگویی فعال در امور سیاسی و اجتماعی جامعه

حضرت فاطمه زهرا(س) حضوری انسان‌ساز و جامعه ‌ساز در جامعه داشتند که خطبه فدکیه و احتجاج ایشان نمونه‌ای از آن ها است. این بانوی بزرگوار ثابت کردند که می‌توان همه ضوابط دینی را رعایت کرد و دلاورانه و فعالانه در عرصه‌های عمومی حضور پیدا کرد و در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقشی موثر و پررنگ ایفا کرد.

 

حضرت صدیقه کبری (س) نشان دادند که زنان مسلمان جامعه اسلامی می‌توانند برای دفاع از اعتقادات و ارزش‌های خود، مقتدرانه و با حفظ حریم‌ها و حرمت‌ها وارد صحنه شوند.

 

حضرت فاطمه زهرا(س) فقط در زمینه های اجتماعی و مبارزات الگو نیستند، بلکه بررسی الگوهای رفتاری حضرت زهرا (س) نشان می‌دهد که ایشان علاوه بر ولایت مداری و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی در زمینه ایمان، همسرداری و تربیت نیز اسوه‌ای بی‌نظیر هستند.

 

برشی از خطبه تامل برانگیز فدکیه

حضرت زهرا(س) در این خطبه می‌فرمایند: «هنگامی که خداوند سرای پیامبران را برای پیامبرش برگزید و جایگاه برگزیدگانش را منزلگاه او ساخت، ناگهان کینه‌های درونی و آثار نفاق در میان شما ظاهر گشت و پرده دین کنار رفت.

 

گمراهان به صدا درآمدند و گمنام مان فراموش شده، سر بلند کردند. نعره‌های باطل برخاست و در صحنه اجتماع شما به حرکت درآمدند. شیطان سرش را از مخفیگاه خود بیرون کرد و شما را به سوی خود دعوت نمود و شما را آماده پذیرش دعوتش یافت و منتظر فریبش! سپس شما را دعوت به قیام کرد و سبکبار برای حرکت یافت!

 

... در حالی که هنوز چیزی از رحلت پیامبر نگذشته بود، زخم‌های مصیبت ما وسیع و جراحات قلبی ما التیام نیافته و هنوز پیامبر (ص) به خاک سپرده نشده بود، بهانه شما این بود که «می ترسیم فتنه‌ای برپا شود!» و چه فتنه‌ای از این بالاتر که در آن افتادید؟

 

حضرت صدیقه کبری در فراز آخر این خطبه می‌فرمایند:

آگاه باشید من چنین می‌بینم که شما رو به راحتی گذارده‌اید و عافیت طلب شده‌اید. کسی را که از همه برای زعامت و اداره امور مسلمین شایسته‌تر بود دور ساختید و به تن پروری و آسایش در گوشه خلوت تن دادید و از فشار و تنگنای مسئولیت ها به وسعت بی‌تفاوتی روی آوردید.

 

آری، آنچه را از ایمان و آگاهی در درون داشتید، بیرون افکندید و آب گوارایی را که نوشیده بودید، به سختی از گلو برآوردید!؛ اما فراموش نکنید خداوند می‌فرماید: «اگر شما و همه مردم روی زمین کافر شوید، (به خدا زیانی نمی‌رسد، چرا که) خداوند بی نیاز و شایسته ستایش است.»

 

بدانید و آگاه باشید من آنچه را باید بگویم، گفتم. با این که به خوبی می‌دانم ترک یاری حق با گوشت و پوست شما آمیخته و عهدشکنی، قلب شما را فرا گرفته است؛ ولی چون قلبم از اندوه پر بود و احساس مسئولیت شدیدی می‌کردم، کمی از غم های درونی‌ام بیرون ریخت و اندوهی که در سینه‌ام موج می‌زد، خارج شد تا با شما اتمام حجت کنم و عذری برای احدی باقی نماند، اکنون که چنین است این مرکب خلافت و آن فدک، همه از آنِ شما، محکم بچسبید؛ ولی بدانید این مرکبی نیست که راه خود را بر آن ادامه دهید؛ پشتش زخم و کف پایش شکسته است!

 

داغ ننگ بر آن خورده و غضب خداوند علامت آن است و رسوایی ابدی همراه آن و سرانجام به آتش برافروختۀ خشم الهی که از دل ها سر بر می کشد، خواهد پیوست!

 

فراموش نکنید آنچه را انجام می دهید، در برابر خداست. «آن‌ها که ستم کردند، بزودی می دانند که بازگشتشان به کجاست!» و من دختر پیامبری هستم که شما را در برابر عذاب شدید انذار کرد «آنچه از دست شما بر می آید، انجام دهید. ما هم انجام می دهیم و انتظار بکشید، ما هم منتظریم!».

 

 

 

منبع: ایسنا

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.