خوراکی های مناسب برای کودک دارای اوتیسم

بیشتر خانوادهای کودکان دارای اتیسم به دنبال این هستند که چه چیزی برای کودکشان مناسب است که بخورند چراکه منابع فراوانی در مورد انچه نباید بخورند وجود دارد.

اما اصولا مطالبی که در این خصوص وجود دارد دارای منابع معتبری نیستند. این مقاله بر اساس منابع معتبر و شناخته شده علمی مانند وب سایت webMD هست.

 

خوراکی های دارای منیزیم

یک رژیم متناسب و متعادل و مقوی برای همه کودکان لازم و ضروری است اما منیزیم جایگاه خاصی در رژیم های غذایی کودکان دارای اتیسم دارد.

کمبود منیزیم می تواند به تعدادی از علایم منجر شود که مطابق با الگوهای رفتاری است که در کودکان دارای اتیسم دیده میشود. مانند تکان دادن دست و رفتار های تکراری،دندان قروچه، اضطراب ،تمرکز پایین و دامنه توجه کم.

با اطمینان یافتن از اینکه منیزیم بخشی از مواد مغذی مصرفی روزانه است می توان این علائم را کاهش داد و با کاهش این علائم می توان رفتار درمانی موثرتری برای کودک دارای اتیسم مهیا نمود.کنجد و فراورده های ان،اجیل ها،سبزی ها و از منابع غنی منیزیم اند.

 

روغن ماهی

اسید های چرب امگا 3، به همراه برخی دیگر از انواع اسید های چرب در واقع برای رشد طبیعی و سالم بدن مفید اند.

مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای امگا 3 می تواند باعث افزایش تعاملات و معاشرت در افراد دارای اتیسم گردد و همچنین می تواند رفتار های بیش فعالانه و مخل کننده در اثر ان کاهش یابد در یک مطالعه 6 هفته ای که توسط پائول امینگر و همکارانش صورت گرفته 13 کودک 5 تا 17 ساله دارای اتیسم در معرض رژیم غذایی غنی از امگا 3 قرار گرفتند و این کودکان کاهش علائم بیش فعالی را نشان دادند.

والدین گرامی روغن امگا3 به میزان بالایی در گردو نیز وجود دارد و در صورتی که امکان استفاده از ماهی های قزل الا و یا سالمون را ندارید از گردو که منبع غنی هست استفاده کنید.

حتی برخی از یافته ها نشان می دهد که روغن امگا 3 به صورت گیاهی می تواند منبعی بهتر و غنی تر باشد تا منابع حیوانی.

 

خوراکی های دارای ملاتونین

یکی از معمول ترین علائمی که والدین کودکان دارای اتیسم ان را گزارش می کنند بدخوابی و یا اختلال در خواب است.

این اختلال در چرخه های طبیعی خواب می تواند باعث تحریک پذیری  و عدم تمرکز  و اضطراب و استرس در کودک دارای اتیسم گردد.

 ملاتونین هورمونی است که برای ایجاد وضعیت خواب در بدن انسان ترشح می گردد و ارامبخشی است که می تواند خوابی ارام را برای کودک دارای اتیسم مهیا نماید و در نتیجه کمک می کند که کودک دارای اتیسم در بیداری برنامه درمانی خوبی داشته باشد.

خواب خوب کودک دارای اتیسم می تواند بر روی مهارتهای ارتباطی و اجتماعی او تاثیر گذار باشد.AAP(اکادمی اطفال امریکا) عنوان می کند که استفاده از مکمل دارویی  ملاتونین می تواند در کوتاه مدت مفید باشد و به کودکان کمک کند تا خوابی بهتر و عادات خواب سالمتری داشته باشند.

اما همین اکادمی هم عنوان می کند که این دارو باید تحت نظر پزشک و برای مواردی که پزشک تشخیص داده شود مصرف گردد. این دارو دارای عوارضی چون خواب الودگی در طول روز و یا شب ادراری هست.

اما در کل این دارو، دارویی کم عوارض است؛ بیشتر خانواده ها می خواهند بدانند که چگونه می توانند ملاتونین را به صورت غیر دارویی برای کودکان دارای اتیسم خود مهیا کنند.

 در پاسخ باید به لیست زیر توجه کنید و این را هم به یاد داشته باشید که بیشتر بانکهای اطلاعاتی میزان ملاتونین در مواد خوراکی را ذکر نمی کنند با این حال بر اساس پژوهش های منتشر شده در وب سایت معتبر webMD این لیست به شرح زیر است:

البالو

 

اب البالو یا خود البالو یکی از شناخته شده ترین مواد کمکی برای خواب است و محققان دریافته اند که می تواند میزان ملاتونین در بدن را افزایش دهد.

این خوراکی علاوه بر کمک در افزایش ملاتونین سطح بالایی از انتی اکسیدان را نیز به همراه دارد که بر استرس اکسیداتیو موثر است و به کودک دارای اتیسم می تواند کمک شایانی کند.

 

زرشک

زرشک خوراکی هست که ما ایرانی ها با ان غریبه نیستیم و از ان بسیار در طبخ غذاهای ایرانی استفاده می کنیم و از خواص دارویی ان نیز اگاه هستیم این خوراکی را چینی ها به صورت دمنوش برای جلوگیری از پیری استفاده می کنند اما این خوراکی دارای سطوح بالایی از ملاتونین است و همینطور به مانند البالو سطح بالایی از انتی اکسیدان را دارا است.

 

تخم مرغ

در میان محصولات حیوانی ،تخم مرغ یکی از بهترین منابع ملاتونین است و سرشار از پروتئین و اهن و به میزانی امگا 3 هست.

در برخی تئوری ها هم میزان بالای کلسترول موجود در زرده تخم مرغ را برای کاهش علائم اتیسم توصیه می کنند که این مورد نیاز مند پژوهشهای بیشتری هست.

 

شیر

شیر گرم یک درمان سنتی غربی برای بی خوابی است و واقعا می تواند ملاتونین بدن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد

 

ماهی

ماهی هم یکی از بهترین منابع حیوانی ملاتونین هست.بهترین گزینه در میان ماهیان ماهی قزل الا و ساردین هست که اسید چرب امگا 3 با ارزشی را هم برای کودک مهیا می کند.

 

اجیل و خشکبار

بیشتر اجیل ها مقدار قابل توجهی ملاتونین دارند ولی پسته و بادام دارای بیشترین میزان ملاتونین در خشکبار هستند.

اجیل ها در کل منبع غنی از انتی اکسیدان ها و چربی های مفید امگا 3 هستند و همینطور مواد معدنی مانند منیزیم را برای بدن کودکان دارای اتیسم مهیا می کنند.

 

خوراکی های موثر بر بهداشت روده و پروبیوتیک ها

بسیاری از محققان استدلال می کنند که یکی از دلایل اختلال اتیسم می تواند به خاطر ماهیت مواد خوراکی این کودکان و مشکلات گوارشی انها باشد .به عبارت دیگر عدم سلامت گوارش و دریافت مواد مغذی در این زمینه می تواند یکی از  دلایل شدت اختلال اتیسم در این کودکان باشد.نشت یا نفوذ پذیری روده یکی از فرضیه هایی است که در مورد کودکان دارای اتیسم و رفتاری که انها انجام می دهند مطرح است و پروبیوتیک ها برای رهایی از این وضعیت اغلب بهترین درمان هستند.

 پرو بیوتیک ها رشد و نمو باکتری های مفید روده را افزایش می دهند و موجب جذب بهتر مواد خوراکی و محافظت از روده ها می گردند و روده ها را از عفونت محافظت می کنند.

این پروبیوتیک ها به میزان کافی در ماست و دیگر فراورده های لبنی ما ایرانی ها یافت می گردند. ثابت شده است که بهبود سیستم گوارش کودک دارای اتیسم می تواند در بهبود علائم اتیسم موثر باشد.

 

رژیم بدون قند و بدون شکر

اگرچه هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که با از بین بردن قند و گلوتین و سایر مواد غذایی فراوری شده می توان علائم اتیسم را کاهش داد بویژه در مورد قند و شکر که در مورد کودکان غیر اتیسم نیز تحقیقات فراوانی در زمینه انها انجام شده و ثابت شده که کودکانی رفتار هایی مانند کم توجهی و یا حواس پرتی و رفتار بیش فعالانه دارند با مصرف کمتر شکر و قند می توانند علائم کمتری نشان دهند.

 

خوراکی های فاقد کاندیدا

یکی از نظریه های زیستی در مورد اتیسم در مورد کاندیدا البیکانس است. این نظریه عنوان می کند که کودک دارای اتیسم با قرار گرفتن در معرض کاندیدا رفتار هایی را نشان می دهند که می تواند توضیح دهنده رفتار این کودکان باشد.

 

خوراکی های دارای ویتامین دی

این ماده مغذی حیاتی در رژیم غذایی ما اغلب مورد غفلت قرار می گیرد اما این ویتامین برای کودکان و مادران بسیار حیاتی است. سطح پایین ویتامین دی در دوران بارداری به میزان بالایی با خطر بروز اتیسم در کودکان ارتباط نشان داده است.

از طرفی کمبود ویتامین دی  با سندروم نشت روده و سایر مشکلات گوارشی در کودکان دارای اتیسم نیز ارتباطاتی نشان داده است.

مهمتر از همه ویتامین دی بر عملکرد انتقال دهنده های عصبی تاثیر گذار است که اختلال در این مورد نیز در کودکان دارای اتیسم دیده می شود.

 

خوراکی های دارای ویتامین سی

انسان ها و سایر نخستی ها برعکس سایر حیوانات فاقد انزیمی هستند که بتوانند در بدن خود ویتامین سی تولید کنند و در اثر کاهش ویتامین سی بیماری ایجاد می گردد به نام اسکوربوت یا بیماری ملوانان.امروزه برخی از نظریه ها از کمبود ویتامین Cدر بدن کودکان دارای اتیسم حمایت می کند ولی این فرضیه ها هنوز در ابتدای راه هستند و به انها نمیتوان خیلی اهمیت داد.اما مصرف ویتامین C به ساخت کلاژن ،فعالیت های انتی اکسیدانی و سم زدایی بدن،بهبود عملکرد شناختی  و ترمیم و ساخت سلولهای بدن کمک می کند و همه این موارد گفته می شود که می تواند برخی علائم  و حساسیت و التهاب را در کودک دارای اتیسم کاهش دهد.

 

ادویه ها

برای کودک دارای اتیسم در صورت عدم حساسیت از ادویه ها استفاده کنید. برای نمونه زردچوبه به عنوان یک ادویه قوی دارای خاصیت ضد التهابی و انتی اکسیدانی  و ضد میکروبی است که می تواند به میزان قابل توجهی عملکرد روده را بهبود بخشد و به سم زدایی بدن و دور کردن بدن از استرس اکسیداتیو کمک می کند.

 

 

منبع: مرکز درمان اوتیسم اریبهشت

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.