۱۰ موضوعی که خانواده و فرد دارای اوتیسم می خواهند شما بدانید

 

اوتیسم اختلالی عصبی - رشدی است که در سه سال اول زندگی بروز می‌کند و مادام العمر است؛ شاخصه‌ی اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه‌ی رفتاری، حرکتی و محدود می‌باشد؛ اتیسم بر روی درک افراد از دنیا و تعاملاتشان با افراد اثر می‌گذارد.

 

۱۰ موضوعی که خانواده های دارای فرزند اوتیسم آرزو دارند شما بدانید

۱- وقتی اطراف فرزند من هستید، نیازی نیست احساس عجیبی داشته باشید. بله، شاید لازم باشد اندکی متفاوت با او رفتار کنید.

۲- کودکان اتیسم با هم متفاوت هستند.

۳- مردم فکر می‌کنند چون فرزند من شبیه هیچ فردی درطیف اتیسم نیست، پس دارای اتیسم نیست.

۴- این کودکان دوست داشتنی هستند، به عشق احتیاج دارند آن‌ها فوق العاده‌اند و خنده را بر لب کسانی که دوستشان دارند می‌آورند.

۵- اطلاعات در مورد یک کودک اتیسم هیچ مفهوم خاصی ندارد آن‌ها با هم بسیار متفاوت هستند لطفاً به من نگویید فرزندم با سایر کودکان طیف اتیسم متفاوت است!

۶- بعضی از کودکان با نیازهای ویژه باهوش، خلاق و متفکر هستند ممکن است این مساله درهمه‌ی زمان‌ها آشکارنباشد مغز آن‌ها متفاوت کار می‌کند .

۷- اگر فرزند من صداهای عجیب و غریب در می‌آورد، راحت باشید و به او نگاه کنید او این صداها را صرفاً به این علت که هیجان زده است در می‌آورد لطفاً با دهان باز از تعجب به او نگاه نکنید.

 

۸- اگر شما کودک من را در مغازه‌ی خواروبار فروشی مشاهده کنید، او ممکن است سرش را به جایی بکشد، گوشه‌ی لباسش را بجود و یا دورخودش بچرخد او مضطرب است، من او را سرزنش نمی‌کنم، پس لطفاً جوری به من نگاه نکنید که انگار باید این کار را انجام دهم او نمی‌تواند بدنش را کنترل کند اما سعی می‌کند تا حدی برآنچه از محیط دریافت می‌کند غلبه کند.

۹- برای افرادی که قضاوت می‌کنند و فکر می‌کنند من رفتارهای عجیب کودکم را نمی‌بینم: من به دنبال اندکی همدلی هستم، قضاوت نکنید، درک کنید که محیط اطرافش تاثیر زیادی بر او می‌گذارد.

۱۰- لطفا کودکان ما را همان گونه که ما کودک شما را می‌پذیریم، قبول کنید. این عادی است که کودکانمان متفاوت از آنچه شما انتظار دارید رفتار می‌کنند آن‌ها سرشار از احساسات، آرزو، عشق و قلبی لطیف هستند.

 

۱۰ موردی که هر فرد دارای اختلال اوتیسم آرزو دارد شما بدانید

۱- من در درجه اول و قبل از هر چیز یک کودک هستم و اتیسم بخشی از چیزی است که من هستم، نه همه‌ آن.

۲- درک من از محیط اطراف با شما متفاوت است. این بدین معناست که بسیاری از صداها، بوها، مزه‌ها، شکل ها، نورها و تماس‌های عادی که شما کاملا عادی و یا بی اهمیت است ممکن است برای من دردآور باشند.

۳- میان نمی‌خواهم (نمی‌خواهم انجام دهم) و نمی‌توانم (توانایی انجام ندارم) فرق بگذارید.

۴- من تفکری عینی دارم، یعنی همه جملات را تحت‌اللفظی می فهمم.

۵- به همه راه‌هایی که من تلاش می‌کنم که ارتباط برقرار کنم گوش داده و به آن ها توجه کنید.

۶- آنچه می گویم را تصویرسازی کنید! من ذهنی بصری دارم.

۷- به جای آنچه نمی‌توانم انجام دهم، بر آنچه می‌توانم انجام دهم تمرکز کنید.

۸- در تعاملات اجتماعی کمکم کنید.

۹-  چیزهایی را که موجب پریشانی ام می‌شوند را شناسایی کنید.

۱۰- مرا بدون قید و شرط دوست داشته باشید.

 

 

منبع: انجمن اوتیسم ایران

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.