ژن های اوتیسم بیشتر از پدر منتقل می شود

 

مطالعات جدید پژوهشگران نشان دهنده نقش مهم پدر در ابتلای فرزندان به اوتیسم بوده و این یافته‌ ها با فرضیات پیشین که ژن ‌های مادر را در خطر ابتلا به اوتیسم دخیل می دانست، تناقض دارد.

 

به طور طبیعی کودکان می توانند ویژگی های بسیاری را از والدین خود به ارث ببرند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد: خواهر و برادرهایی که با اوتیسم متولد شده ‌اند به احتمال زیاد تحت تاثیر ژن های پدری هستند و مادر در ابتلا به اوتیسم نقش کمتری ایفا می کند.

 

باید توجه داشت اختلالات طیف اوتیسم شامل طیف وسیعی از شرایط عصبی و رشدی است. افراد می توانند این مشکلات را به طرق مختلف از جمله تجربه چالش در معاشرت و یادگیری و درگیر شدن در رفتارها یا علایق تکراری نشان دهند؛ بر اساس برآوردهای فعلی، از هر ۳۶ کودک در ایالات متحده، یک کودک مبتلا به اوتیسم است.

 

ایوان ایوسیفوف، دانشیار آزمایشگاه Cold Spring Harbor و محقق ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می گوید: کودکانی هستند که مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شده و عملکرد مناسبی دارند. آنها اگرچه مشکلات جزئی در تعاملات اجتماعی دارند، اما زندگی کاملاً سازنده ای را تجربه می کنند.

 

طی این پژوهش، محققان آزمایشگاه Cold Spring Harbor دو دهه را صرف تحقیق در مورد ریشه های ژنتیکی اوتیسم کرده اند. در طول این مدت، آن ها هزاران ژن را کشف کرده اند که در صورت آسیب، باعث ایجاد اوتیسم در کودک می شوند. با این حال، این یافته‌ ها همه موارد اوتیسم را توضیح نداده و به همین دلیل محققان به جستجوی منابع گمشده پرداختند.

 

در ادامه داده های ژنتیکی شش هزار خانواده داوطلب جمع آوری شده و این بانک اطلاعاتی و به تیم محققان اجازه داد تا ژنوم پدر و مادر را مطالعه کند. آن ها دریافتند: داشتن دو یا چند فرزند مبتلا به اوتیسم احتمالاً نتیجه ژن هایی است که از پدر منتقل می شود. در مقابل اما در خانواده‌ هایی که فقط یک خواهر یا برادر مبتلا به اوتیسم وجود داشتند، فرزندان کمتر از ژنوم پدرشان استفاده می ‌کردند.

 

ایوسیفوف در مورد اینکه چرا چند فرزندی که در یک خانواده با اوتیسم متولد می شوند، بیشتر از ژن های پدرشان دریافت می کنند، معتقد است که یکی از دلایل بروز حالت فوق این است که برخی از پدران ممکن است دارای جهش های محافظتی باشند که معمولا به نسل های بعدی منتقل نمی شوند. فرضیه دیگر این است که پدران جهش هایی را منتقل می کنند که سیستم ایمنی مادر را تحریک می کند تا به جنین در حال رشد حمله کند.

 

محققان این تیم مطالعاتی معتقدند: تحقیقات آینده این حوزه بسیار هیجان انگیز است.  در واقع اگر یکی از این تئوری ها یا هر دو مورد آن ها درست باشد، راهبردهای درمانی متفاوتی شناسایی می شود که در آینده می تواند خانواده های زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

 

در خاتمه نویسندگان خاطرنشان می ‌کنند: نتایج این مطالعه می ‌تواند به مربیان و درمانگران کمک کند تا به طور کلی درک بهتری از اوتیسم داشته باشند.

 

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Genomics منتشر شده است.

 

 

منبع: سیناپرس / مترجم: احسان محمد حسینی

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.