چگونه کودکان اوتیسم با گفتاردرمانی می توانند صحبت کنند؟

 

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است گفته های بدون هیچ ریتم و آهنگ یا معنایی را بکار بگیرند. احتمال وجود اکوهای فوری یا تاخیری نیز در این کودکان زیاد است.

 

در این مطلب به بررسی صحبت کردن کودکان اوتیسمی با گفتاردرمانی پرداخته ایم.

روش های گفتار درمانی می توانند شامل موارد مختلفی باشند. به صورت کلی بسته به اختلالی که شما با آن مواجه شده اید، پروسه گفتار درمانی هم تغییر پیدا می کند.

 

 هر کدام از این اختلال ها، به نحوی خاص پروسه ای که گفتار درمانگر باید آن را طی کند تحت تاثیر خود قرار می دهند. ولی به صورت کلی این پروسه چند مرحله خاص دارد.

 

 اولین مرحله مربوط به عیب یابی می باشد. در این مرحله گفتار درمانگر باید اختلال های بدنی را شناسایی و آنها را ارزیابی کند. در مرحله بعد، افراد باید برای تمرینات مخصوص آموزش ببینند. در صورتی که کودکان به گفتار درمانی آنلاین نیاز داشته باشند، معمولا والدین آموزش خواهند دید.

 

مرحله بعدی مربوط به تمرینات و حل اختلال می باشد. توجه داشته باشید که همه این مراحل اهمیت زیادی داشته و به صورت مستقیم بر روی سلامتی افراد تاثیر گذار خواهند بود. پس شما باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

 

به صورت کلی روند اجرای گفتار درمانی آنلاین می تواند تحت تاثیر یک سری عوامل و فاکتور های خاص تغییر پیدا کند. بازه سنی فردی که به دنبال این روش درمانی است و شرایط گفتار درمانی را می توان به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر روی این مسئله شناسایی کرد.

 

 به خاطر داشته باشید که این روش درمانی، بهترین راه در جهت کنترل اختلال های گفتاری به حساب می آید که می تواند با مزایای زیادی همراه باشد. از آنجایی که روش های گفتار درمانی به صورت اصولی طراحی شده و در اختیار کاربران قرار می گیرند، توجه به اجرای اصولی آنها اهمیت زیادی دارد.

 

افرادی که در این زمینه تخصص زیادی دارند، گفتار درمانگر نام داشته و می توانند به صوت کلی سلامت گفتاری افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند.

 

روش های گفتار درمانی می توانند شامل موارد مختلفی باشند. به صورت کلی بسته به اختلالی که شما با آن مواجه شده اید، پروسه گفتار درمانی هم تغییر پیدا می کند.

 

 هر کدام از این اختلال ها، به نحوی خاص پروسه ای که گفتار درمانگر باید آن را طی کند تحت تاثیر خود قرار می دهند. ولی به صورت کلی این پروسه چند مرحله خاص دارد.

 

 اولین مرحله مربوط به عیب یابی می باشد. در این مرحله گفتار درمانگر باید اختلال های بدنی را شناسایی و آنها را ارزیابی کند. در مرحله بعد، افراد باید برای تمرینات مخصوص آموزش ببینند.

 

 در صورتی که کودکان به گفتار درمانی نیاز داشته باشند، معمولا والدین آموزش خواهند دید. مرحله بعدی مربوط به تمرینات و حل اختلال می باشد. توجه داشته باشید که همه این مراحل اهمیت زیادی داشته و به صورت مستقیم بر روی سلامتی افراد تاثیر گذار خواهند بود. پس شما باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

 

آیا کودکان اتیسم حرف می‌زنند؟

مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم با توجه به رشد شناختی، اجتماعی و هوشی ان ها متفاوت است. برخی از این کودکان ممکن است توانایی گفتار نداشته باشند در حالی که بعضی دیگر ممکن است خزانه واژگان خوبی داشته باشند ولی در کاربرد یا درک با مشکل رو به رو شوند.

 

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است گفته های بدون هیچ ریتم و آهنگ یا معنایی را بکار بگیرند. احتمال وجود اکوهای فوری یا تاخیری نیز در این کودکان زیاد است. اکو کردن شنیده های دیگران به معنی تکرار چیزهایی است که قبلا شنیده است و برخی متخصصین اکو را به عنوان استراتژی های ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم معرفی می کنند.

 

کودکان طبیعی در سه سال اول زندگی خود طلایی ترین دوره مربوط به رشد گفتار و زبان را طی می کنند و مغز آن ها در این زمینه دائما در حال رشد است که این اتفاق از طریق برقراری ارتباط با دیگران و بازی صورت می گیرد.

 

 علائم اولیه ارتباط در همان اولین روزهای پس از تولد در نوزادان مشاهده می شود و همانطور که اندام های گفتاری (فک-زبان-لبها) بالغ می شوند، کودک شروع به صداسازی های مختلف می کند.

 

کودکان تا ۶ ماهگی صداهای مربوط به زبان مادری خود را تشخیص می دهند و غان و غون (دادادا بابابا) را نشان می دهند.

 

با افزایش سن در کنار غان و غون صداسازی هایی با آهنگ شبیه به کلمات تولید خواهند کرد. در حدود ۱۲ تا ۱۴ ماهگی کودک اولین کلمه معنی دار خود را تولید خواهد کرد. تا ۲ سالگی که کودک خزانه واژگانش به بیش از ۵۰ کلمه بیانی خواهد رسید، شروع به ساخت جملات و عبارات دو کلمه ای می کند. و در سن ۳ تا ۵ سالگی به مهارت های زبانی سطح بالاتر دست پیدا می کند.

 

رشد این مهارت ها در افراد مبتلا به اختلال اوتیسم با توجه به ویژگی های فردی، اجتماعی، هوشی و محیط زندگی متفاوت است. این کودکان  با مشکلات متعددی در رشد گفتار و زبان دست و پنجه نرم می کنند.

 

 به طور مثال مشکل در درک کلمات و جملات، مشکل در تولید و درک لحن مناسب گفتار با توجه به موقعیت ها. از آنجایی که کودکان مبتلا به اوتیسم تمایل زیادی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند در نتیجه کمتر در بافت ارتباطی و مکالمه ای قرار می گیرند در نتیجه در رشد مهارت های کلامی و غیرکلامی مربوط به ارتباط دچار مشکل می شوند.

 

از آنجایی که این کودکان در برقراری تماس چشمی و توجه مشترک ضعیف هستند کمتر در تعاملات اجتماعی به صورت مداوم شرکت می کنند در نتیجه نسبت به مهارت های خاص در این زمینه دچار چالش هستند.

 

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا با تاخیر گفتار و زبان مواجه می شوند. این کودکان نخستین کلماتشان را معمولا در ۳۵ تا ۳۸ ماهگی بیان می کنند.

 

منبع: نگاه ایرانیان نیوز

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.