نظام آموزشی ویژه دانش‌آموزان مبتلا به "اتیسم" در حال طراحی است

 

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: نظام آموزشی ویژه دانش‌آموزان مبتلا به بیماری اتیسم طراحی خواهد شد اما فعلاً در کنار برنامه‌های درسی موجود چند واحد درسی متناسب با ویژگی‌های دانش‌آموزان اوتیسم اضافه خواهد شد.

 

اتیسم یک اختلال عملکردی ـ رشدی است که در سه سال اول زندگی بروز می‌یابد و فردی که با این طیف اختلالات به دنیا می‌آید از لحاظ ارتباط و تعامل با دیگران دچار مشکل می‌شود و تمام حواسی که یک فرد را به دنیای پیرامون وصل می‌کند، در این افراد دچار اختلال است.

 

هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان مبتلا به اتیسم در مدارس عادی در کل کشور تحصیل می‌کنند؛ 3 هزار و 500 دانش‌آموز مبتلا به اتیسم در نظام آموزشی هستند که حدود 400 نفر آنها در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

 

دانش‌آموزانی که اتیسمی شناخته می‌شوند، اگر در سطح آموزش‌پذیر قرار بگیرند و از نظر بهره هوشی جزو دانش‌آموزان کم توان ذهنی محسوب شوند، در مدارس استثنایی پذیرفته می‌شوند و اگر امکان تحصیل در مدارس عادی وجود داشته باشد، مشکلی برای تحصیل در این مدارس ندارند.

 

هم‌اکنون وزارت آموزش و پرورش به دنبال ایجاد نظام آموزشی ویژه دانش‌آموزان اتیسم است.

 

در همین ارتباط حمیدرضا طریفی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تغییرات برنامه درسی ویژه دانش‌آموزان اتیسم گفت: برای اولین بار در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گروه آموزشی اتیسم و چند معلولیتی را ایجاد کردیم تا به صورت تخصصی‌تر به دانش‌آموزان اوتیسم بپردازیم.

 

وی افزود: در سال‌های گذشته اوتیسم به لحاظ طبقه‌بندی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ذیل گروه هیجانی ـ رفتاری قرار می‌گرفت و به صورت یک گروه اختصاصی دیده نمی‌شد اما اکنون اتیسم را به لحاظ تخصصی از گروه هیجانی ـ رفتاری جدا کردیم  تا به صورت تخصصی مورد بررسی قرار ‌گیرد و نظام آموزشی و برنامه‌ریزی درسی ویژه این دانش‌آموزان را داشته باشیم.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: همکاران ما به صورت اختصاصی بر روی اهداف دوره‌های تحصیلی دانش‌آموزان اتیسم کار می‌کنند تا ساختار دوره‌های تحصیلی مبتنی بر اهداف و هویت شکل بگیرد و بتوانیم یک نظام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی را ایجاد کنیم.

 

طریفی حسینی یادآورشد: تا زمانی که این چارچوب نظری کامل نشود نمی‌توانیم وارد بازنگری اساسی برنامه‌های درسی دانش‌آموزان اتیسم شویم فعلاً تصمیم داریم در کنار برنامه‌های درسی موجود چند واحد درسی دیگر متناسب با ویژگی‌های دانش‌آموزان اوتیسم اضافه یا جایگزین کنیم، به عنوان مثال از نظر تعاملات ارتباطی و اجتماعی و انعطاف‌پذیری ذهنی که باید داشته باشند.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: در این فضا باید بتوانیم پودمان و محتوای آموزشی ایجاد کنیم که در کنار برنامه درسی موجود با آنها کار شود تا در برنامه 2 تا 3 سه ساله بتوانیم چارچوب، اهداف، هویت و ساختار دوره‌های تحصیلی و فهرست شایستگی‌ها در هر دوره تحصیلی را مشخص کنیم و مبتنی بر آن به صورت اساسی برنامه درسی دانش‌آموزان اتیسم را کاملاً از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی متمایز کنیم.

 

طریفی حسینی در پاسخ به این پرسش که این طرح برای دانش‌آموزان اتیسمی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند هم اجرا می‌شود یا خیر، اظهار کرد: هنوز چارچوب به طور کامل مشخص نشده ، جهت گیری سازمان این است که یک نظام ویژه دانش‌آموزان اوتیسم ایجاد شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح تا سال تحصیلی آینده عملیاتی می‌شود یا خیر، گفت: در نظر داریم برخی پودمان‌ها را در کنار برنامه درسی فعلی ایجاد کنیم و حالت مطلوب این است که از دوره پیش از دبستان بتوانیم برنامه درسی اختصاصی دانش‌آموزان اتیسم را داشته باشیم اما اکنون این بازنگری با این عمق و شدت اتفاق نمی‌افتد.

 

منبع: تسنیم

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.