بزودی کتاب های ویژه دانش آموزان اتیسمی تالیف می شود

 

 

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اکنون در حال تهیه کتاب درسی ویژه دانش آموزان با اختلالات طیف اتیسم هستیم.

 

اسماعیل برقی معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: اتیسم یک اختلال است و افرادی که دارای این اختلال هستند یک سری مشکلاتی دارند که تا پایان عمر همراه آنها خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه این اختلالات شامل تاخیر در ارتباط اجتماعی، رفتارهای تکراری و علایق محدود می شود، افزود: این افراد مانند دیگر دانش آموزان کشور حق تحصیل دارند به همین واسطه ما همه دانش آموزان با اختلالات و محدودیت ها را تحت پوشش قرار می دهیم.

 

معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با عنوان اینکه ما دارای دو گروه از دانش آموز با اختلال طیف اوتیسم هستیم، گفت: یک گروه از آنها دارای اختلال طیف اوتیسم همراه با کم توانی ذهنی هستند و گروه دیگر دارای هوش عادی می باشند.

 

برقی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد 3 هزار و 750 دانش آموز اوتیسمی همراه با کم توانی ذهنی و 580 دانش آموز اوتیسم با هوش عادی تحت پوشش ما هستند که از نظر جایی دهی آموزشی حدود 3هزار و 900 دانش آموز در مدارس خاص یا استثنایی و 380 نفر از آنها با هوش عادی در مدارس عادی و در کنار دیگر دانش آموزان در حال تحصیل هستند.

 

وی افزود: آنهایی که با هوش بر عادی هستند از محتوای آموزشی عادی  استفاده می کنند  و آنهایی که دارای کم توانی ذهنی هستند، نظام آموزشی خاص خود را می خواهند، اگرچه اینگونه نیست که بگوییم  کتاب  ویژه برای این افراد داریم اما از سال 98 کتاب های مهارت آموزی برای دوره ابتدایی تالیف شده و در کنار استفاده از کتاب های دانش آموزان کم توان ذهنی مهارت آموزی های مورد نیاز این دانش آموزان نیز به آنها داده می شود.

 

معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه در سال های اخیر ما در سازمان یک تغییر اساسی در رویکردمان با دانش آموزان اوتیسمی  ایجاد  کردیم، بیان کرد:  در گذشته  گروه برنامه ریزی درسی و آموزشی ویژه  دانش آموزان اوتیسم وجود نداشت  که در حال حاضر  این گروه ایجاد شده  که این افراد کار  بازنگری و طراحی  را انجام می دهند.

 

برقی در ادامه گفت: در  نظام جدید  آموزشی برای دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم جهت تمامی دوره های تحصیلی متناسب با ویژگی هایشان بنا شده کتاب های  درسی تالیف شود و اکنون کتاب های درسی خاص گروه کم توان  ریاضی و فارسی در ابتدایی  در برخی از  پایه ها رو به اتمام است.

 

وی در خصوص انجام فعالیت های ویژه استعداد یابی این دانش آموزان، خاطرنشان کرد: استعدادیابی دانش آموزان اوتیسم پیچیدگی های خاص خود را دارد چرا که برخی از آنها دارای هوش نسبتا بالایی هستند اما مهارت رفتاری و سازگارانه ندارند و یا برخی از آنها رشد ذهنیشان دارای نقص های شدید و عمیقی است.

 

معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با عنوان اینکه گروهی از  این افراد هستند که  ویژگی های خاص خود را داشته و از هوش بسیار بالایی در یک زمینه هستند، افزود: اکنون در نظام آموزشی ما این افراد مورد توجه  نیستند اگر چه در صورت دیدن استعدادهای خاص در نظام  آموزشی عادی  به آن توجه می شود اما در حال حاضر برنامه  خاصی برای استعداد یابی این دانش آموزان وجود ندارد چرا که  تعداد آنها بسیار اندک است.

 

برقی اظهار داشت: در حال حاضر  تمرکز ما بر طیف وسیعی از این دانش آموز است و برنامه ریزی انجام  شده که از ابتدا بتوانیم این دانش آموزان را تشخیص دهیم چرا که بحث بسیار مهمی است که با کم توانی ذهنی  و اختلال هیجانی اشتباه گرفته نشوند.

 

وی گفت: همکاران ما در حال حاضر در بخش معاونت تشخیص روی ابزارهایی کار می کنند  که بتوانند سریعتر  آنها را شناسایی و همه آنها را از بدو تشخیص تحت پوشش قرار داده و مداخله بهنگام داشته باشیم.

 

معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص آموزش و توانمندی نیروی های انسانی در ارتباط با این دانش آموزان، خاطرنشان کرد: اگرچه  عمده همکاران ما در حوزه ارتباط با این نوع دانش آموزان متخصص هستند اما نیاز است آموزش های حین خدمت نیز ببینند، در این راستا 40 ساعت آموزش های ضمن خدمت برای مربیانی که با بیماران اوتیسم در تماس هستند تعریف شده و در کنار آن یک بسته آموزشی که شامل فیلم و نکات مهم آموزشی است نیز برای آنها تهیه شده است.

 

منبع: موج

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.