غربالگری رایگان دمانس و آلزایمر سالمندان

 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از میان جامعه افراد بالای ۶۵ سال حدود ۵ درصد مبتلا به دمانس متوسط و شدید هستند، از تدوین طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ ساله خبر داد.

 

افروز صفاری‌فرد با بیان اینکه سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران به گونه‌ای است که طی ۴۳ سال (از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۸) جمعیت سالمندی از ۵ به ۱۰ درصد رسیده و دو برابر شده است، اظهار کرد: قاعدتا این افزایش دو برابری باید طی ۱۰۰ سال اتفاق بیفتد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ این جمعیت به ۲۰ درصد هم برسد؛ این روند جمعیتی حاکی از آن است که باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم در غیر این صورت سالمندی جمعیت که یکی از موفقیت‌های زندگی بشری است به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی دبیرخانه سالمندی کشور است و سند ملی سالمندی را نیز تدوین کرده است، ادامه داد: یکی از اهداف این سند حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان است. با استناد به این بند باید علل افت عملکرد سالمندان بررسی شود.

 

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، از میان سالمندان تحت پوشش یکی از علل افت عملکرد، اختلالات شناختی است که منجر به کاهش حافظه خواهد شد و در این میان دمانس و آلزایمر از اختلالاتی است که موجب تخریب شدید حافظه، جهت‌یابی و شناخت در فرد شده و در نهایت عملکرد خانوادگی و اجتماعی او نیز مختل می‌شود و او نیازمند مراقبت‌های طولانی مدت است.

 

صفاری‌فرد با اشاره به اینکه از میان جامعه افراد بالای ۶۵ سال حدود ۵ درصد مبتلا به دمانس متوسط و شدید هستند، معتقد است که تشخیص به موقع دمانس و آلزایمر می‌تواند از افت عملکرد فرد جلوگیری کند. هر یک سالی که این بیماری زودتر شناسایی شود می‌توان افت عملکرد فرد را پنج سال به تعویق انداخت. در همین راستا پس از نشست‌های متعدد با کارشناسان و متخصصان حوزه طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ ساله در تابستان سال جاری تدوین شد.

 

وی با بیان اینکه طرح مذکور دارای چهار مرحله آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص و درمان و توانبخشی است، گفت: غربالگران آموزش‌های لازم را دریافت و تست‌های غربالگری برای‌شان تعریف شده است. در این میان به واسطه تعامل موجود میان این موسسات و اداراتی مثل سازمان بازنشستگی و شهرداری‌ها که سالمندان مراجعه دارند، غربال به صورت رایگان برای آنها انجام خواهد شد. پس از انجام غربالگری افراد مشکوک به دمانس و آلزایمر به پزشکان متخصص ارجاع می‌شوند و در صورت نیاز به انجام اقدامات پاراکلینیکی، ارجاعات صورت می‌گیرد. در صورتی که تشخیص ابتلا به دمانس یا آلزایمر برای افراد داده شود، به واحدهای درمانی ارجاع می‌شوند.

 

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، هزینه درمان دمانس و آلزایمر بر عهده افراد است. البته افرادی که دمانس برای آنها تشخیص قطعی داده شده می‌توانند از طرف صندوق حمایت از بیماران خاص نیز کمک هزینه‌های مربوط به درمان و توانبخشی را دریافت کنند.

 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اجرای این طرح از اوایل بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در دو استان یزد و قزوین کلید خورد و کلیه مراحل اجرای طرح به صورت رایگان با همکاری انجمن آلزایمر ایران و موسسات فعال مجری در این دو استان انجام می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.