افزایش نرخ مرگ در سالمندان با پوکی استخوان

 

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان منجر به پیامدهای زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شود.

 

دکتر زهرا دستجردی  افزود: پوکی استخوان "استئوپروز" یک اختلال جدی متابولیک استخوان است که با از دست رفتن تراکم استخوانی و تغییر ساختار استخوان همراه است.

 

مصرف اشتباه ویتامین D چه آسیب‌هایی به همراه دارد؟

وی اظهار داشت : پوکی استخوان یا یک بیماری خاموش است و تا زمانی که یک استخوان دچار شکستگی نشود، علائمی از خود بروز نمی‌دهد،مهمترین و شایعترین پیامد این بیماری، شکستگی است که به طور شایعتری در مچ دست، لگن و مهره‌های کمری رخ می‌دهد.

 

این پزشک متخصص بیان کرد: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان منجر به پیامدهای زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شود.

 

دستجردی ادامه داد: در فرد مبتلا به بیماری پوکی استخوان، یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می تواند موجب شکسـتگی استخوان شود.

 

وی بیان داشت: در این میان بیشترین شکسـتگی ها مربوط به پوکی اسـتخوان در ناحیه های لگن، سـتون مهره‌ها، مچ یا قسمت بالای بازو رخ می دهد، البته گاهی شکستگی یک اسـتخوان می تواند در ادامه به شکستن سایر اسـتخوان ها نیز منجر شود، بنابراین لازم است در اسـرع وقت نسـبت به تشـخیص و درمان این بیماری اقدام شـود.

 

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور دستجردی افزود: شیوع این اختلال در سالمندان و به خصوص زنان بعد از سنین یائسگی بسیار بالا است، به طوریکه شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در افراد بالای ۵٠ سال از هر دو زن یک نفر و از هر چهار مرد یک نفر را درگیر می‌کند.

 

این مسوول بیان کرد: با توجه به اهمیت بیماری استئوپروز و در راستای اهداف برنامه کنترل این بیماری و پیشگیری از بروز شکستگی‌های ناشی از آن، دوره مجازی " اصول درمان استئوپروز" با هدف ارائه اصول سلامت استخوان، پیشگیری، تشخیص، درمان و پیگیری بیماری و توانمندسازی پزشکان توسط اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های اسکلتی عضلانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود که تاکنون پنج دوره برپا شده و تعداد ١۶ نفر از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برای شرکت در این دوره معرفی شده‌اند.

 

دستجردی گفت: با توجه به اینکه اجرای برنامه تشخیص و درمان پوکی استخوان به زودی در بسته خدمتی گروه های هدف قرار خواهد گفت این دوره های آموزشی تا آموزش کلیه پزشکان در مراکز خدمات جامع سلامت ادامه خواهد یافت.

 

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه جمعیتی معادل ۵۸۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد.

 

 

منبع: ایسکانیوز

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.