سالمندان بزرگ ترین گروه سنی در مصرف دارو هستند

 

یک کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سالمندان نسبت به سایر گروه های سنی بزرگ ترین مصرف کنندگان دارو هستند.

 

ریحانه حاجی افزود: یکی از بخش‌های جمعیتی در حال رشد جامعه، افراد سالمند هستند که نسبت به سایر گروه‌های سنی بزرگ‌ترین مصرف کنندگان دارو هستند.

 

وی بیان کرد: با توجه به تغییراتی که در بدن با افزایش سن اتفاق می‌افتد مانند کاهش آب بدن، کاهش حجم عضلات، افزایش میزان چربی و کاهش میزان پروتئین‌ها و کاهش عملکرد کلیه‌ها اثرات مصرف داروها در سالمندان و عوارض آنها با سایر گروه‌های سنی تفاوت دارد.

 

حاجی شاه یادآور شد: آنتی هیستامین‌ها، داروهای آنتی بیوتیک، قلبی و عروقی و آنتی ترومبوتیک ها، داروهای مسکن، داروهای گوارشی و شل کننده‌های عضلانی از جمله مهم‌ترین داروهایی هستند که باید در مصرف و میزان آن دقت زیادی داشت.

 

این کارشناس دارویی همچنین در خصوص مصرف داروهای اعصاب و روان در سالمندان، گفت: در صورتی که احساس افسردگی و یا سایر اختلالات خلقی داشتید حتماً به روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید و از مصرف دارو به صورت خود سر و یا با راهنمایی دوستان و آشنایان بپرهیزید.

 

وی در خصوص داروی متوکاربامول به عنوان شل کننده عضلات افزود: در افراد سالمند به دلیل عوارض آنتی کولینرژیک، آرام بخشی و افزایش ریسک شکستگی‌ها کمتر تحمل می‌شوند و جایگزین‌های مناسب‌تری برای این دارو وجود دارد.

 

 

منبع: مهر

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.