از هر ۹ سالمند یک نفر «فرتوت» خواهد شد

 

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مطالعات صورت گرفته روی ۱۰۴ هزار سالمند نشان داد که از هر ۹ نفر یک نفر مبتلا بوده است.

 

پروانه صانعی اظهار داشت: پژوهشی با عنوان «بررسی ارتباط میان الگوی غذایی مدیترانه ای و فرتوتی در سالمندان» صورت گرفت که نتایج فراتحلیل و متاآنالیز این ۱۹ مطالعه در جهان در این خصوص آورده شده است.

 

وی به افزایش جمعیت سالمندان اشاره کرده که در سال ۲۰۲۵ از هر ۴ نفر ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود، و افزود: کاهش وزن ناخواسته، احساس ضعف خیلی شدید و پایین آمدن سرعت فعالیت بدنی و نشست و برخاست با سختی و کندی و در واقع کند شدن فعالیت فیزیکی بدن و ضعف در عضله و ماهیچه‌های دست، نشان از تحلیل رفتن بدن و رفتن به سمت فرتوتی دارد.

 

صانعی گفت: منظور از «فرتوتی» یعنی از کار افتادگی، فرسودگی، کهولت و سالخورده ای که به تنهایی از عهده انجام کارهای خود بر نیاید و احساس ضعف و کاهش عملکرد ارگان‌های بدن داشته باشد و کیفیت زندگی او پایین بیاید.

 

وی با اشاره به اینکه در حالت معمول فرتوتی از ۶۵ سال به بالا رخ می‌دهد، اما اگر سالمندی دارای رژیم غذایی فقیر از مواد مغذی باشد در سنین پایین‌تر (۵۵ سال به پایین) ظاهر می‌شود، گفت: در تحقیقات اثبات شده است سالمندانی که دارای رژیم غذای مدیترانه (مصرف بالای میوه و سبزیجات، ماهی و زیتون و روغن زیتون) هستند نسبت به سالمندان همرده خود از سلامتی بیشتر برخوردار بوده و کمتر در معرض خطر فرتوتی هستند.

 

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: علاوه بر رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای، فعالیت بدنی مناسب مثل راه رفتن در آب، پیاده روی و باغبانی و کوه نوردی روی شیب خیلی اندک باعث به تعویق افتادن فرتوتی در سالمندان می‌شود.

 

منبع: مهر

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.