خواص موز برای سالمندان چیست؟

 

با توجه به تغییراتی که با بالا رفتن سن به وجود می‌آید، گاهی افراد سالمند با مشکلاتی مواجه می‌شوند که ممکن است مصرف بعضی از غذاها را برای آنها دشوار کند.

 

موز، میانجی برای فشار خون سالم

یکی از ویژگی‌های مهم موز، غنی بودن آن از پتاسیم است. پتاسیم، ماده‌ای مغذی و ضروری است که نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد. برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، مصرف یک یا دو عدد موز در روز می‌تواند به کاهش مصرف داروهای ضد فشار خون کمک کند. این داروها عموما عوارض جانبی مانند خستگی، سرگیجه و افزایش حجم ادرار را دارند.

 

تنظیم ضربان قلب با کمک موز

مزیت دیگر مصرف موز، توانایی تنظیم ضربان قلب است. بسیاری از افراد مسن ممکن است با آریتمی قلبی دست و پنجه نرم کنند که این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش دهد. موز می‌تواند نقشی در درمان آریتمی قلبی و جلوگیری از عوارض جانبی داروهای مرسوم برای درمان این حالت، مانند خستگی شدید و افزایش وزن، داشته باشد.

 

موز، یکی از راه‌های مقابله با اضطراب و افسردگی

بسیاری از سالمندان به دلیل تغییرات زندگی مثل تنهایی، مرگ همسر یا از دست دادن استقلال، ممکن است با اضطراب و افسردگی مواجه شوند. موز می‌تواند به کاهش علائم افسردگی و اضطراب، بهبود خلق و خوی و تقویت خواب کمک کند و همین امر باعث می‌شود این میوه به یکی از مواد غذایی مفید برای سالمندان تبدیل شود.

 

موز، گزینه‌ای مناسب برای سلامتی دستگاه گوارش

علاوه بر تمامی خواص بالا، موز می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز کمک کند. برای مثال، موز برای افرادی که مبتلا به اسهال هستند توصیه می‌شود. همچنین با توجه به محتوای فیبری موز، می‌تواند در جلوگیری از یبوست نیز مفید باشد. بنابراین، موز می‌تواند یک گزینه مناسب برای سالمندان باشد که در رژیم غذایی آن‌ها نقش بسزایی ایفا کند.

 

نتیجه گیری: سلامتی و تندرستی با موز در سنین بالا

با توجه به توانایی موز در تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد قلب، کمک به مبارزه با افسردگی و اضطراب و همچنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش، این میوه می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سالمندان باشد. همانطور که در بررسی‌های ما در سایت چی شی مشخص شد، موز با ارائه یک سری مواد مغذی حیاتی، می‌تواند سلامتی را در سنین بالا تقویت کند و به میزان قابل توجهی عمر با کیفیت را افزایش دهد. حتما قبل از اضافه کردن موز به رژیمی غذایی روتین خود، با پزشک مشورت کنید.

 

 

منبع: وقایع روز

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.