درصد بالایی از سالمندان پوکی استخوان دارند

 

رئیس اداره اسکلتی، عضلانی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور مبتلا به پوکی استخوان هستند.

 

فاطمه حاجی‌ولی‌زاده بیان کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه ۴۱ میلیون مرگ در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد که در مجموع ۷۱ درصد کل مرگ‌ها را شامل می‌شود.

 

وی ادامه‌داد: پوکی استخوان به عنوان شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و یک تهدید اقتصادی- اجتماعی است که همگام با سالمندی جمعیت تبدیل به یک همه‌گیری جهانی شده است.

 

این مسئول وزارت بهداشت اضافه‌کرد: این بیماری می‌تواند با تخریب بافت استخوان، کاهش تراکم توده استخوانی و از دست رفتن کیفیت ریزساختار استخوان، به از دست رفتن توان استخوان و افزایش خاصیت شکنندگی آن منجر شود.

 

پوکی استخوان بیماری خاموش

ولی‌زاده یادآور شد: این بیماری به عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نبوده و نخستین تشخیص، همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد.

 

وی ادامه‌داد: تخمین زده می‌شود که ۲۰۰ میلیون زن در دنیا مبتلا به پوکی استخوان باشند که تقریبا معادل یک مورد از هر ۱۰ زن ۶۰ ساله، یک مورد از هر پنج زن ۷۰ ساله، ۲ مورد از هر پنج زن ۸۰ ساله و ۲ مورد از هر سه زن ۹۰ ساله خواهد بود.

 

رییس اداره اسکلتی، عضلانی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که با توجه به کاهش کیفیت و کمیت استخوان و در اثر ضربات بسیار خفیف یا سقوط از یک ارتفاع کوتاه رخ می‌دهند منجر به عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شود.

 

استخوان‌های بهتری بسازیم

ولی‌زاده افزود: پویش همگانی و روز جهانی پوکی استخوان هر ساله ۲۸ مهر تا پنجم آبان و امسال با شعار «استخوان‌های بهتری بسازیم» در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی، اجرا می‌شود. بنابراین باید توجه به پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش به ویژه در سالمندان بیشتر شود.

 

وی بیان‌داشت: در چند دهه گذشته یکی از تغییرات چشمگیر در حوزه سلامت تغییر الگوی مرگ و میر و افزایش سهم بیماری‌های غیر واگیر بوده است.

 

این مسئول وزارت بهداشت با بیان اینکه در جمعیت بالای ۵۰ سال، یک نفر از هر سه زن و یک نفر از هر پنج مرد شکستگی استئوپروتیک را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد، اظهار داشت: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه درباره این بیماری، عوامل مؤثر بر آن و راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان و مدیریت بیماری می‌تواند مدیریت پوکی استخوان و عوارض آن در جامعه را بهبود بخشد.

 

رییس اداره اسکلتی، عضلانی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: روز ۲۰ اکتبر (مصادف با ۲۸ مهر) به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هرساله اقدام به برپایی پویش همگانی پوکی استخوان در قالب مراسم مختلف در جهت تاکید بر اهمیت موضوع تلاش می‌کند.

 

ولی‌زاده ادامه‌داد: پویش همگانی امسال نیز با هدف ارتقای سطح سواد عمومی درباره بیماری پوکی استخوان و عوامل خطر آن، به ویژه آموزش زنان بالاتر از ۵۰ سال به منظور ترغیب برای مراجعه جهت تشخیص به موقع و شروع به هنگام درمان پس از تشخیص قطعی و همچنین ارتقای آگاهی عموم مردم در خصوص بیماری، عوامل خطر و مداخلات مؤثر پیشگیری و برنامه‌ریزی از ۲۸ مهر تا پنجم آبان ماه اجرا می‌شود.

 

 

منبع: ایرنا

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.