پرکاری تیروئید خطر زوال عقل را افزایش می دهد

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که میزان بالای هورمون تیروئید به مغز افراد پیر آسیب می‌رساند و خطر زوال عقل یا سایر اختلالات شناختی را در سالمندان افزایش می‌دهد.

 

به گزارش مدیسن نت، محققان دریافتند سطوح بالای هورمون تیروئید- وضعیتی به نام تیروتوکسیکوز- با مشکلات فکری مرتبط است، خواه ناشی از پرکاری غده تیروئید باشد یا از مصرف داروهای تیروئید.

 

دکتر «جنیفر مامن»، محقق ارشد از دانشگاه جان هاپکینز مریلند، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که افزایش خطر اختلالات شناختی یکی از پیامدهای منفی وجود بیش از حد هورمون تیروئید است، که یک پیامد رایج هورمون درمانی تیروئید است

 

مامن در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «پزشکانی که هورمون درمانی تیروئید را در بزرگسالان مسن‌تر در نظر می‌گیرند، باید با استفاده از استراتژی‌های درمانی متناسب با سن، از درمان بیش از حد اجتناب کنند

 

برخی از مطالعات قبلی نشان داده اند که سطوح بالای تیروئید با افزایش خطر اختلال شناختی مرتبط است، اما این نتایج متفاوت بوده است.

 

به گفته محققان، حدود ۲۰ درصد از افرادی که برای آن ها هورمون تیروئید تجویز می‌شود ممکن است بیش از حد مصرف کنند و در معرض خطر تیروتوکسیکوز قرار بگیرند.

 

 محققان برای این مطالعه، سوابق بهداشتی نزدیک به ۶۶۰۰۰ سالمند را که مراقبت‌های اولیه را از سیستم بهداشت جان هاپکینز بین ژانویه ۲۰۱۴ و مه ۲۰۲۳ دریافت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

 

به طور کلی، افزایش سطح تیروئید با افزایش ۳۹ درصدی خطر تشخیص اختلال شناختی همراه بود.

 

محققان دریافتند که حدود ۱۱٪ از بیماران مبتلا به تیروتوکسیکوز در سن ۷۵ سالگی مبتلا به اختلال فکری تشخیص داده شدند، در مقایسه با حدود ۶٪ از افرادی که هرگز سطح تیروئید بالایی نداشته اند.

 

در سن ۸۵ سالگی، ۳۴٪ از بیماران مبتلا به تیروتوکسیکوز اختلال فکری داشتند، در مقایسه با ۲۶ ٪ بیماران بدون هورمون تیروئید زیاد.

 

منبع: قدس

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.