شهرهای پیش‌رو ایران در گردشگری سالمندان و معلولان كدامند؟

 

سید مصطفی فاطمی در یك گفت‌وگوی رادیویی با بیان اهمیت تطبیق شرایط امكانات شهری با نیازهای سالمندان و معلولان به عنوان بخشی مهم از جامعه گردشگری، از طرح ایجاد مقاصد گردشگری در دسترس‌پذیر با هدف تحقق این مهم با محوریت میزهای تخصصی خبر داد و ضمن معرفی شهرهای پیش‌رو در این راستا در این خصوص توضیحاتی ارائه كرد.

 

وی با اشاره به اهمیت فراوان و بسیار گردشگری دسترس‌پذیر گفت: ضرورت این امر مبتنی بر اخلاقیات است و در حقیقت اصول اخلاقی ایجاد امكانات و بسترهای لازم برای تحقق گردشگری دسترس‌پذیر را ایجاب می‌كند؛ لذا برهمین اساس اكثر كشورها به این سمت رفته‌اند و قاعدتاً جامعه ما نیز نیازمند آن است.

 

مدیركل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با الزامی و حائز اهمیت دانستن این موضوع برای رفع حاجات و نیازهای معلولین و سالمندان به عنوان عضوی از اعضای جامعه اسلامی بیان كرد: برای تسریع در انجام این امر در وزارت میراث فرهنگی میز تخصصی با محوریت گردشگری در دسترس‌پذیر برای سالمندان و معلولین تشكیل و ایجاد شده است و هم‌اكنون ۶ ماه از فعالیت آن می‌گذرد.

 

وی ادامه داد: در هر جلسه یكی از موضوعات و چالش‌های اساسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد كه از جمله آن می‌توان به موضوع موزه‌ها و یا ایجاد زمینه برای اعطای آموزش‌های لازم و مقتضی به راهنمایان و افراد درگیر با موضوع گردشگری اشاره كرد.

 

اهمیت بهسازی امكانات شهری برای توسعه گردشگری معلولین و سالمندان

این مقام مسئول با بیان اینكه ارتقای سطح خدمت‌رسانی، كیفیت هتل‌ها و ساماندهی استانداردهای لازم در این راستا نیز مورد توجه و تأكید است، تصریح كرد: علاوه بر این یكی دیگر از موضوعات اساسی بهسازی و توسعه امكانات شهری از طریق انجام اقداماتی همچون مناسب‌سازی معابر و ایجاد تجهیزات لازم است.

 

فاطمی با اشاره به اینكه بعضاً اقداماتی ساده و كم هزینه همچون ایجاد یك رمپ، برداشتن یك میله و یا اختصاصی‌سازی خط‌كشی‌های عابرپیاده در این مسیر تأثیر بسزا و شگرفی دارد و موجب افزایش توان و رفاه سالمندان و معلولان می‌شود، اظهار كرد: اقدامات قابل انجام مبتنی بر این رویكرد و نگاه باید الزاماً توسعه یابد و بر آن تأكید شود تا به نحوی در این زمینه بین مدیران شهری رقابت صورت گیرد.

 

مطابق با صحبت‌های مدیركل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، در همین راستا و با رویكرد توسعه خدمات به این قشر از جامعه گردشگری، شهر گردشگری دسترس پذیر توسط جامعه معلولین طراحی و اكثر جوامع معلولین نیز در جلسات مرتبط با این موضوع در میز كارشناسی مربوطه حاضر شدند.

 

وی در ادامه افزود: در این مسیر تاكنون شهرهای یزد و كیش به ترتیب به عنوان اولین و دومین شهر گردشگری دسترس‌پذیر انتخاب و اقدامات لازم در این خصوص را نهایی كرده‌اند و شیراز نیز به عنوان نامزد سوم باید ظرف ۶ ماه آینده اقدامات خود را نهایی كند.

 

ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای افراد توان‌یاب و بازنشسته در حد شعار است

این مقام مسئول همچنین با تأكید بر اینكه این زمان قاعدتاً قابل تمدید و تعویق خواهد بود، اظهار كرد: اگر شهری نتوانست به شهر گردشگری دسترس‌پذیر تبدیل شود، الزاماً باید حداقل‌ استانداردهای مرتبط را رعایت كند و نظارت‌ها نیز به نحوی ادامه یابد كه اگر قادر به تداوم این روند نباشد امكان دارد برند دریافتی را از دست بدهد.

 

فاطمی در انتها با ابراز امیدواری به ادامه این مسیر در آینده و اجرای آن در شهرهای بیشتری از كشورمان، خاطرنشان كرد: قطعاً تداوم اقداماتی از این دست باعث ایجاد آمادگی در مدیران شهری برای تطبیق شرایط شهر با گردشگران دارای محدودیت‌ها و یا معلولیت‌های خاص می‌شود و این موضوع باید به عنوان یك الزام پذیرفته شود؛ چراكه حركت كلی جامعه و تمامی افراد ساكن در آن به سمت سالمندی و پیری است و با توسعه شهرهای گردشگری دسترس‌پذیر نیاز این طیف از گردشگران مرتفع خواهد شد.

 

 

 

منبع: رادیو گفتگو

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.