علائم اولیه زوال عقل را بشناسید و آن ها را با علائم پیری اشتباه نگیرید

 

اصطلاح «زوال عقل» به بیماری خاصی اشاره نمی کند؛ بلکه شامل طیف وسیعی از علائم است که در نتیجه بیماری هایی مانند آلزایمر رخ می دهد که به سلول های عصبی که پیام ها را از مغز منتقل می کنند آسیب می رساند.

 

این بیماری به ویژه در سالمندان شایع است و از هر 14 نفر بالای 65 سال یک نفر و بالای 80 سال یک نفر به آن مبتلا می شوند. از نظر آماری، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا هستند.

 

هر کس این وضعیت را متفاوت از دیگران تجربه می کند. اما علائم رایج زوال عقل به سه دسته تقسیم می شوند: مشکلات حافظه، شناخت و توانایی برقراری ارتباط با دیگران.

 

شایع ترین علائم زوال عقل چیست؟

پنج علامت شایع این بیماری عبارتند از:

مشکل در تصمیم گیری و استدلال

مشکل در درک زمان و مکان، مانند بیدار شدن در نیمه شب برای رفتن به محل کار

مشکل در برقراری ارتباط موثر با دیگران، مانند ناتوانی در یافتن کلمات مناسب

کلمات خود را به طور مکرر تکرار می کنند و در پیگیری مکالمات مشکل دارند

تغییرات شخصیتی و رفتاری، نوسانات خلقی و ابتلا به اضطراب و افسردگی

تشخیص زوال عقل می تواند دشوار باشد زیرا این علائم مشابه علائمی است که با کاهش طبیعی توانایی ها در سنین بالا مرتبط است.

 

طبق یک مطالعه، از هر چهار بیمار مبتلا به زوال عقل، یک نفر حداقل دو سال پس از تشخیص در نهایت تشخیص داده می شود.

 

این مطالعه 1019 بیمار مبتلا به زوال عقل و مراقبان آنها را در مورد تجربیاتشان از فرآیند تشخیص مورد بررسی قرار داد و دریافت که دلیل اصلی عدم دریافت کمک مورد نیاز افراد این است که علائم آنها با روند طبیعی پیری اشتباه گرفته می شود. وضعیتی که در 42 درصد موارد دیده می شود.

 

نزدیک به 26 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفتند که بیماری آنها تا دو سال به طور رسمی تشخیص داده نشده است و یک چهارم آنها با تشخیص زوال عقل به نقطه بحرانی رسیده اند.

 

متخصصان مبتلایان بالقوه یا کسانی را که نگران کاهش توانایی های عزیزشان هستند تشویق می کنند که پیش قدم شوند و می گویند: کسی که یک سوال را بارها و بارها می پرسد پیر نیست، بلکه بیمار است.

 

این متخصصان می گویند اگر نگران خود یا عزیزانتان هستید، برای کمک به پزشک مراجعه کنید. این یافته ها به وضوح نشان می دهد که مقابله با علائم زوال عقل به تنهایی و کمک نگرفتن چقدر خطرناک است.

 

یک کارشناس در این زمینه گفت: بله ترسناک است که معلوم شود ما مبتلا شده ایم. من خودم را می شناسم؛ چون وقتی معلوم شد مادرم مبتلا شده، وحشت کردم. اما درک ارزش این همه نگرانی را دارد. به طوری که 90 درصد از بیماران زوال عقل به ما گفتند که تشخیص این بیماری برای آنها مفید است. زیرا آنها را قادر می سازد تا به خدمات درمانی، مراقبتی و پشتیبانی اولیه دسترسی داشته باشند و برنامه ریزی زمانی ارزشمند خود را برای آینده از دست ندهند. از آنجایی که همه‌گیری ویروس کرونا باعث کاهش نرخ تشخیص می‌شود، دریافت کمک مهم‌تر از همیشه شده است. شما مجبور نیستید به تنهایی با زوال عقل کنار بیایید. ما آماده حمایت از همه قربانیان هستیم.

 

علائم اولیه زوال عقل چیست؟

انجمن آلزایمر انگلستان با همکاری کالج سلطنتی پزشکان عمومی، برای رسیدگی به مشکلی که با یافته های خود شناسایی کرده است، چک لیست جدیدی برای کمک به افراد در شناخت علائم زوال عقل و تشویق آنها به جستجوی آزمایش های تشخیصی و کمک ایجاد کرده است.

 

ارزیابی اینکه آیا فرد دارای مشکلات حافظه مانند مشکل در به خاطر سپردن کلمات صحیح یا تکرار سوالات و جملات، مشکلات در زندگی روزمره مانند مشکل در پرداخت قبوض یا گم شدن در خارج از خانه است و همچنین ارزیابی اینکه آیا مشکلات عاطفی یا رفتاری وجود دارد یا خیر. پرخاشگری یا رفتار بد یا گوشه گیری از جمله مواردی است که در این لیست ذکر شده است.

 

نماینده بالینی زوال عقل کالج سلطنتی پزشکان عمومی، دکتر «جیل راسموسن»، می‌گوید: «برای بیماران، خانواده‌ها و پزشکان عمومی ضروری است که توصیه‌هایی در مورد علائم احتمالی زوال عقل به موقع و مؤثر باشد.

 

چک لیست جدید که با همکاری انجمن آلزایمر ساخته شده است، ابزاری ساده و رایگان است که به بیماران و خانواده‌هایشان کمک می‌کند علائم و نگرانی‌های خود را در طول معاینات اغلب وقت‌گیر به وضوح بیان کنند.

 

کارشناسان بیان کردند: این فهرست می تواند در شناسایی افرادی که باید برای ارزیابی بیشتر و تشخیص مشکلات خود به آنها مراجعه کنند واقعا موثر باشد. ما هر کسی را که نگران علائم احتمالی زوال عقل است تشویق می کنیم از این چک لیست استفاده کرده و آن را با تیم مراقبت های اولیه خود به اشتراک بگذارند.

 

بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند و هر ساله تقریبا 10 میلیون مورد جدید از این بیماری گزارش می شود.

 

آمارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنین نشان می دهد که بیش از 60 درصد از بیماران مبتلا به زوال عقل از کشورهای کم درآمد یا متوسط ​​هستند.

 

سازمان جهانی بهداشت نیز در این باره اظهار داشت: این بیماری با گذشت زمان تشدید می شود و عمدتاً افراد مسن را درگیر می کند، اما با افزایش سن در هر فردی دیده نمی شود. بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین انواع اختلالات زوال عقل است.

 

در این زمینه، دانشیار نورولوژی دانشگاه یوتا، دکتر. «جیسون شپرد»،  و «تالیا لرنر»،  استادیار علوم اعصاب دانشگاه نورث وسترن، به مجله اینسایدر گفتند که آنها از انواع نکات عملی بهداشتی برای حفظ سلامت مغز خود پیروی می کنند.

 

1-به اندازه کافی بخوابید

دکتر شپرد می گوید ایجاد عادات خواب خوب به معنای شش تا هشت ساعت خواب در شب است. یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت مغز انجام دهید.

 

خواب به تقویت انعطاف پذیری مغز و توانایی سازگاری با موقعیت ها و تجربیات جدید کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که توانایی مغز برای سازگاری با چالش های جدید، کارایی و عملکرد شناختی آن را با افزایش سن افزایش می دهد.

 

2- افزایش گردش خون قلب

این عصب شناس سعی می کند با ورزش روزانه مغز خود را سالم نگه دارد زیرا ورزش منظم باعث افزایش جریان خون در مغز می شود. در واقع، قلب قوی به مغز کمک می کند تا عملکرد مطلوب خود را از طریق گردش خون کافی حفظ کند.

 

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. ورزش همچنین شروع بیماری آلزایمر یا زوال شناختی در مغز را که با افزایش سن افزایش می‌یابد، به تاخیر می‌اندازد.

 

توصیه علمی 150 دقیقه ورزش در هفته است، اما هر مقداری که بتوانید بدن خود را حرکت دهید بهتر از هیچ است.

 

3- با دوستان خود معاشرت کنید

دکتر لرنر،  توصیه می کند که تنهایی به سلامت روان، سلامت عاطفی و سلامت مغز افراد آسیب می زند. به همین دلیل ارتباط با دیگران حیاتی است. به طور کلی، افرادی که ارتباطات اجتماعی قوی دارند عمر طولانی تری دارند. گذراندن وقت با دیگران برای زندگی عاطفی ما بسیار مفید است. این موضوع به سلامت مغز نیز کمک خواهد کرد.

 

تحقیقات نشان می دهد که ارتباطات اجتماعی قوی خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد و به افراد کمک می کند تا بهتر با موقعیت های سخت کنار بیایند.

 

البته، لرنر اضافه می کند، ارتباط با دیگران می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص با افزایش سن. حتی اگر دوستانی در سراسر کشور پراکنده داشته باشند، او توصیه می کند از رسانه های اجتماعی و برنامه های پیام رسانی برای ارتباط با عزیزان خود استفاده کنید.

 

4- چیزهای جدید را تجربه کنید

قرار گرفتن در معرض افراد، مکان ها و چالش های جدید ذهن را سرزنده نگه می دارد، انعطاف پذیری مغز را بهبود می بخشد و تقویت می کند.

 

در این زمینه، دکتر شپرد با سفر به مکان های جدید و تجربه فرهنگ های مختلف این روند را طی می کند. او همچنین دوست دارد سرگرمی هایی مانند عکاسی و گوش دادن به موسیقی کلاسیک را خارج از شغل خود به عنوان یک محقق و استاد دنبال کند، زیرا تجربه فعالیت های جدید لزوماً به این معنا نیست که باید پول خرج کنید.

 

حتی ممکن است حل کردن معمایی دشوار باشد که قبلاً انجام نداده اید. حتی ورود به یک جامعه جدید مغز را تشویق می کند تا با افراد مختلف سازگار شود.

 

5- سالم و متعادل غذا بخورید

غذاهای فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل مرتبط هستند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که غذاهای آماده بسته بندی شده یا غذاهای بسیار فرآوری شده مانند سیب زمینی سرخ شده برای سلامت بدن مضر هستند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، کلسترول یا فشار خون بالا را افزایش می دهند.

 

لرنر توصیه می کند که اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است در خطر ابتلا به مشکلات مغزی مانند سکته مغزی یا زوال عقل باشید.

 

پس بدانید که غذاهای فرآوری شده سلامت مغز شما را تهدید می کند. برای حفظ سلامت مغز و بدن خود، از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید و سعی کنید یک رژیم غذایی کامل با انواع میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل داشته باشید.

 

لرنر می گوید: «از بسیاری جهات، مغز شما از بدن شما جدا نیست. بنابراین، چیزهایی که برای بدن مفید هستند برای مغز نیز مفید هستند.»

 

منبع: ایسنا

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.