بهترین شهرهای جهان برای ویلچرنشینان و معلولین

یکی از دغدغه‌های بزرگ افراد دارای معلولیت جسمی برای آغاز سفر خود، انتخاب مقاصدی با بیشترین امکانات برای تسهیل تردد آن‌ها است؛ شهرهای بسیاری در جهان وجود دارد که به زیبایی تمام طراحی شده اما امکاناتی برای رفت و آمد راحت افراد ویلچرنشین ندارد.

 

گاهی حتی زیست‌پذیرترین شهرهای جهان نیز از امکانات لازم برای استقبال از افراد دارای کم‌توانی جسمی برخوردار نیست و چالش‌های زیادی بر سر راه این افراد در حین سفر قرار می‌دهد.

با این حال شهرهایی نیز وجود دارد که در طراحی آن‌ها، امکان دسترسی افراد ویلچرنشین به دقت مورد توجه قرار گرفته و تمام امکانات لازم برای تسهیل رفت و آمد آن‌ها فراهم شده است. در ادامه به معرفی بهترین مقاصد گردشگری جهان برای افراد دارای معلولیت جسمی پرداخته می‌شود.

 

بارسلونا، اسپانیا

بارسلونا یکی از قابل دسترس‌ترین شهرهای قاره اروپا و حتی جهان به شمار می‌رود چرا که اغلب وسایل حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌های اتوبوس و متروی آن از امکانات لازم برای تردد راحت افراد معلول برخوردار است.

سنگفرش‌ها، پیاده‌راه‌ها، بلوارها و حتی مناطق قدیمی شهر به گونه‌ای طراحی شده که هیچ مانعی بر سر راه افراد ویلچرنشین قرار نمی‌دهد. اغلب جاذبه‌های بارسلونا مانند کلیسای ساگاردا فامیلیا، پارک گوئل و ساختمان معروف کازا میلا به امکاناتی نظیر رمپ مجهز است که بالا و پایین رفتن افراد دارای کم‌توانی و حتی ناتوانی حرکتی را تسهیل می‌کند.

از همه مهم‌تر این که سواحل زیبای پایتخت کاتالونیا که چندین کیلومتر امتداد یافته، با طراحی منحصر به فرد خود لحظات راحتی را برای تمام کاربران با توانایی‌های جسمی و روانی مختلف فراهم می‌آورد.

 

سیاتل، آمریکا

اگرچه سیاتل شهری تپه‌ای است اما با امکانات ویژه خود، قابل دسترس‌ترین نقطه آمریکای شمالی نیز به حساب می‌آید. همه خدمات شهر، از تاکسی‌ها گرفته، تا اتوبوس‌ها، فرودگاه‌ها و کشتی‌ها، دارای سطوحی شیب‌دار و بالابرهایی برقی است که رفت و آمد را برای افراد ویلچرنشین آسان می‌کند.

 البته تنها سیستم حمل و نقل، شهر زمردی آمریکایی را در نظر گردشگران محبوب نکرده است بلکه اغلب جاذبه‌های آن از امکانات لازم برای تردد ایمن و لذت‌بخش تمام افراد برخوردار است همچنین سکوهایی وسیع با بالابرهای برقی در گوشه و کنار شهر تعبیه شده که امکان تماشای راحت چشم‌اندازهای بی‌نظیر سیاتل را برای تمام کاربران فراهم می‌آورد.

 

لندن، بریتانیا

پایتخت انگلستان یکی از شهرهای جهان با قدیمی‌ترین سبک‌های طراحی به شمار می‌رود که از قابلیت دسترسی بسیار بالایی برخوردار است و همین امر باعث شگفتی بسیاری از معماران امروزی جهان شده است.

متروی لندن قدیمی‌ترین سامانه انبوه زیرزمینی جهان به حساب می‌آید که در اوج ناباوری، اغلب ایستگاه‌های آن از سکوهای شیب‌دار برای تردد آسوده افراد ویلچرنشین برخوردار است.

علاوه بر این تمام اتوبوس‌های عمومی و تاکسی‌های سیاه‌رنگ شهر دارای سطوحی شیب‌دار است که هنگام سوار شدن افراد دارای معلولیت جسمی، به طور خودکار از سمت خودرو به زمین متصل می‌شود تا افراد بتوانند راحت بالا و پایین بروند. جاذبه‌های تاریخی پایتخت انگلستان نیز به خوبی برای افراد معلول طراحی شده و از امکانات لازم برای حمل این افراد برخوردار است.

 

سیدنی، استرالیا

تمام گردشگرانی که برای اولین بار به سیدنی، واقع در استرالیا سفر می‌کنند، در نگاه اول آن را شهری با کمترین قابلیت دسترسی در نظر می‌گیرند اما در واقع این کلانشهر زیبا یکی از بهترین مقاصد سفر برای افراد دارای معلولیت جسمی است.

در قطارهای سیدنی هیچ مانعی برای بالا و پایین رفتن افراد ویلچرنشین وجود ندارد و تمام اتوبوس‌ها و کشتی‌های آن نیز، از امکانات لازم برای حمل ایمن افراد دارای ناتوانی جسمی برخوردار است.

 گردشگران می‌توانند پیش از آغاز سفر خود به سیدنی، از طریق وبسایت شهر به تمام اطلاعات لازم مبنی بر میزان دسترسی مکان‌های مختلف دسترسی پیدا کرده و برای انتخاب مسیر خود تصمیم بگیرند.

 در اغلب جاذبه‌های شهر، به جای پلکان، سطوحی شیب‌دار تعبیه شده تا تمام افراد با هر میزان توانایی جسمی بتوانند به راحتی از آن‌ها دیدن کنند. سکوهایی مرتفع با سطوحی شیب‌دار نیز در سراسر اطراف شهر بندری سیدنی نصب شده که تماشای زیبایی خیره‌ کننده آب‌های اطراف را برای تمام مردم لذت‌بخش می‌کند.

هتل پنج ستاره The Darling با تجهیزات و خدمات ویژه خود برای افراد دارای معلولیت جسمی، قابلیت دسترسی این شهر بندری را به حد اعلی رسانده و آن را در لیست بهترین شهرهای جهان برای افراد ناتوان قرار داده است.

 

منبع: ایمنا

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.