۹ روش تکریم سالمندان و لزوم حفظ احترام سالمندان

 

در این مقاله به بررسی ۹ روش تکریم سالمندان و لزوم حفظ احترام سالمندان می پردازیم.

احترام به سالمندان یکی از الزامات هر جامعه ای است؛ این موضوع در جوامع امروزی تا حدود زیادی فراموش شده است. متاسفانه هر روز به تعداد سالمندانی که در خانه‌ سالمندان زندگی می‌کنند و فرزندان آن‌ها ماه‌ ها و یا حتی سال‌ ها از آن‌ ها احوالی نمی‌پرسند و آن‌ ها را به حال خود رها کرده‌اند افزوده می شود.

به راستی آیا دعایی بالاتر از دعای آن‌ والدین سالمند وجود دارد؟ آیا ما پیری و روزهای دشوار آن را تجربه نخواهیم کرد؟ پس چگونه آن‌ها را رها کرده و به دنبال دنیای بی وفای خود می‌رویم. وجود سالمندان باعث بیشتر شدن رحمت خداوند است.

 

در ادامه به موارد زیر می پردازیم :

        ۹ روش تکریم سالمندان

        تکریم سالمندان و دوستی با پیامبر

        احترام به سالمندان و برکت در زندگی

        احترام به پیران در همه حال و در هر شرایطی

        ارزش وقار پیر و سالمند

        احترام به سالمندان احترام به خداست

 

۹ روش تکریم سالمندان

چرا باید به سالمندان احترام بگذاریم؟ با شناخت این ۹ روش می توانید احترام گذاشتن به سالمندان را بیاموزید و با به کار گیری آنها به سالمند خود احساس خوب بدهید:

۱) وقت گذراندن با سالمندان و احترام به سالمندان

سالمندان برای رفع تنهایی نیاز دارند که در حلقه آشنایان خود باشند. برای سالمندان زمان بگذارید ، به ملاقات آنها بروید. هم سالمندان از تنهایی درمی آیند و زندگی شان هیجان پیدا می کند ، هم شما از هم صحبتی با آنها آموزش می بینید. داشتن ارتباط در دوران سالمندی از عناصر مهم حفظ سلامتی است. در حضور سالمندان به حرفهایشان گوش دهید. سالمندان به دلایل مختلف احساس تنهایی زیادی دارند مانند :

     بازنشستگی

     عدم ارتباطات اجتماعی

     عدم حضور در محیط کاری

     از دست دادن همسر و نزدیکان

 

۲) در حضور سالمند مودبانه برخورد کنید

احترام به سالمندان یعنی در حضورشان مؤدبانه برخورد کنید. ادب و احترام جزئی از آداب معاشرت روزمره است. اگر سالمندان سخن می‌گویند ، با احترام و دقت به حرف‌هاشان گوش کنید. میان حرف‌شان نپرید. آنها را با نام کوچک خطاب نکنید. احترام به سالمندان اوقات آنها را شیرین می‌کند.

 

۳) برای احترام به سالمندان از آن‌ها نصیحت بخواهید

سالمندان جزء خردمندترین اقشار جامعه هستند. نصایح و توصیه‌های یک سالمند نباید نادیده گرفته شود. سالمندان با تجربه‌های گرانبهایشان در زندگی میتوانند بهترین نصایح را برای شما داشته باشند.

 

۴) برای احترام به سالمندان با آن‌ها غذا بخورید

چگونه به سالمندان احترام بگذاریم؟ از اصول احترام به سالمندان غذا خوردن در کنار آنها می باشد. سالمندان در کنار اینکه بدنشان تغذیه می شود ، سرگرم می‌شوند و اوقات خوشی را تجربه می‌کنند. حتما سعی کنید طبق یک برنامه‌ی مرتب با آنها غذا بخورید.

 

۵) برای احترام به سالمندان در مورد گذشته با آنها صحبت کنید

صحبت درباره تاریخچه خانوادگی می‌تواند نسل های مختلف خانواده را به هم نزدیک کند و روابط میان نسل‌ها را تقویت کند. کودکانی که اطلاعات بیشتری در خصوص تاریخچه‌ی خانوادگی‌شان دارند ، انعطاف پذیری هیجانی بهتری دارند.

این کودکان در مقابله با استرس و چالش‌ها به شکل موثرتری عمل می‌کنند ، زیرا بهتر از دیگران می‌دانند که از کجا آمده‌اند و چه کسی هستند.

 

۶) برای احترام با سالمندان به آنها زنگ بزنید

اگر آن‌قدر از محل زندگی عزیز سالمند خود دور هستید که نمی‌توانید مرتبا به وی سر بزنید ، قطعا می‌توانید گوشی تلفن را بردارید و با آن‌ها تماس بگیرید.

 در زندگی پر مشغله‌مان ، اگر زمانی را در طول روز به جویا شدن احوالات عزیزان سالمندمان اختصاص ندهیم، ممکن است به راحتی ارزش و بزرگی آن‌ها و هم‌چنین ، مشکلاتی را که ممکن است در آینده گریبان‌گیرشان شوند، فراموش می‌کنیم.

 تماس تلفنی یکی از روش‌های شخصی موثری است که با استفاده از آن می‌توانید به عزیزان‌تان نشان دهید به فکرشان هستید.

 

۷) برای احترام به سالمندان از آنها قدردانی کنید

حتی اگر از طریق رفتار و کردارتان به آن‌ها نشان می‌دهید چه‌قدر برای‌تان محترم هستند ، به زبان آوردن این‌که چه‌قدر برای‌تان محترم‌اند و چه‌قدر سپاسگزارشان هستید، بسیار مهم است.

ادای احترام و هیجان بخشیدن به زندگی دیگران، به خصوص سالمندان ایرانی، پیام بسیار مثبتی به همراه دارد. اگر سالمندی در خانواده‌تان زندگی می‌کند که تاثیر مثبتی بر شما دارد، حتما این تاثیر مثبت را با وی تقسیم کنید. حتی با رویاندن گل لبخندی بر صورت‌شان.

 

۸) به مراکز زندگی سالمندان سر بزنید

جهان با چنان سرعتی در حرکت است که گاهی اوقات آدم‌ها مسائل واقعا مهم را فراموش می‌کنند. گاهی اوقات سالمندان فراموش می‌شوند ، ولی باید بدانیم آن‌ها هم‌چنان فعال و زنده‌اند. با سر زدن به مراکز زندگی سالمندان، به آن‌ها نشان می‌دهید به فکرشان هستید و برای‌تان مهم هستند.

به آن‌ها شور و نشاط هدیه می‌دهید و از طریق تعامل اجتماعی به درد و دل‌هاشان گوش می‌دهید. سر زدن به مراکز زندگی سالمندان، چه یکی از عزیزان‌تان در آن‌جا زندگی کند و چه آدم‌های غریبه ، بهترین روشی است که از طریق آن وارد جامعه‌ی سالمندان می‌شوید و به آن‌ها نشان می‌دهید ، برای‌تان اهمیت دارند.

 

۹) برای خدمت در مراکز نگهداری از سالمندان داوطلب شوید

وقتی کار خیری انجام می‌دهیم ، حال‌مان بهتر می‌شود. پیش‌قدم شدن برای کار خیر یکی از اعمالی است که باید به یک عادت تبدیل شوند. لحظاتی بی‌نهایت تاثیرگذار در زندگی‌مان وجود دارند که تلاش برای رسیدن به آن لحظات بسیار ارزشمند خواهد بود و غالبا یکی از این لحظات زمانی است که برای خدمت به سالمندان و برآوردن نیازهای آنها داوطلب می‌شویم.

 

تکریم سالمندان و دوستی با پیامبر(ص)

چرا باید به افراد سالمند احترام بگذاریم؟ از اثرات احترام به سالمندان دوستی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. راه های احترام به سالمندان به شرح زیر است :

    گرفتن بار سنگین سالمندان

    کمک کردن برای سوار شدن یا پیاده شدن از وسایل نقلیه

    کمک به سالمندان موقع عبور از عرض خیابان که برای آن‌ها دشوار است

 

احترام متقابل

انسان هر آنچه انجام میدهد به او باز می گردد. اگر خوب کرده باشیم پاداش ما همان خوبی است و در صورت بدی بدی خواهیم دید.

    امام علی علیه السلام فرمودند : به پیران احترام بگذارید تا کودکانتان به شما احترام گذارند.

 

 احترام به سالمندان و برکت در زندگی

برکت به وسیله ثروت و یا قدرت به وجود نمی آید. چه افرادی که قدرت داشتند و به سعادت نرسیدند و در نهایت از دنیا رفتند.چه بسیار افرادی که از صبح تا شب به کارکردن مشغول هستند و ثروت می‌اندوزند اما در زندگی خود خیری نمی‌بینند. و در نهایت احساس شادی ندارند و رضایتی در قلب خود احساس نمی کنند.

    پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرمایند : برکت با بزرگان شماست.

 

احترام به پیران در همه حال و در هر شرایطی

انسان امروز به دلیل داشتن مشغله و گرفتاری نمی‌تواند همه اصول را رعایت کند. همچنین به بهانه فرصت نداشتن از خوبی کردن ، سر زدن ، حرمت گذاشتن و دستگیری از دیگران و کمک به سالمندان خود سر باز می‌زنند. آنها به خاطر تنهایی و بی توجهی خیلی ناراحت میشوند.

 

ارزش وقار پیر و سالمند

پیر دنیایی از تجربه است. موی سفید حکایت از زندگی و فراگیری بسیاری از مکتب زمانه دارد و درس این مکتب بسیار گران و پر هزینه است. باید از تجربیات سالمندان بیاموزیم و در زندگی خود از آن‌ها بهره ببریم. پس نباید سالمندان را انسان‌های پیر و بی فایده و خالی از سود بدانیم به این دلیل که سالمندان بسیار با تجربه و بسیاری نیز دانشمند و فرهیخته‌اند.

 

احترام به سالمندان احترام به خداست

احترام گذاشتن به انسان‌های سالمند احترام به خداست. زیرا :

    سالمندان مخلوق خدا هستند

    از خدا نعمتی مانند طول عمر گرفته‌اند

    عمر گرانقدرشان را برای فرزندان ، جامعه و صرف کرده‌اند

 

خلاصه مطلب احترام گذاشتن به سالمندان

تکریم سالمندان یکی از الزامات هر جامعه ای است. این موضوع در جوامع امروزی تا حدود زیادی فراموش شده است. با شناخت راه های تکریم سالمندان یاد می گیریم چگونه به سالمندان کمک کنیم تا زندگی بهتری داشته باشند و احساس ارزشمندی داشته باشند.

 

منبع: مرکز مهرپرور

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.