لزوم توجه به سالمندان و معلولان در حوزه خدمات گردشگری

 

 

 

سفر همواره حس زندگی دوباره، امید و رها شدن از مشغله‌های روزانه را با خود به همراه دارد؛ بنابراین اغلب متخصصان سفر را به همه افراد به ویژه سالمندان، معلولان توصیه میکنند. اما متاسفانه برای معلولان و افرادی که به لحاظ جسمی مشکلاتی دارند، در شبکه گردشگری ایران جایگاهی تعریف نشده است.

در ایران بالغ بر ۱۷ میلیون نفر معلول و سالمند وجود دارد که ظرفیت بسیار مناسبی برای ایجاد امکانات لازم و برگزاری این قبیل تور‌های گردشگری است. این در حالی است که کشور‌های همسایه در این زمینه هم گوی سبقت را از ما ربوده اند و در حال پیش تازی برای ارائه خدمات هستند.

با توجه به این موضوع، درباره ضرورت ارائه خدمات گردشگری به سالمندان و معلولان، با مرتضی خاکسار کارشناس ارشد گردشگری گفتگو کردیم.

خاکسار کارشناس ارشد گردشگری بیان کرد که رونق اقتصاد گردشگری برای جذب درآمد ناخالص ارزی، دارای حوزه‌های مختلفی است که از جمله آن می‌توان به گردشگری معلولین و سالمندان اشاره کرد.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی در حوزه گردشگری سالمندان و معلولان بیان کرد که برای رونق هر سازوکاری باید ابتدا برنامه‌ریزی داشت. برنامه ریزی مدون معمولاً در دوره یک تا چهار ساله شکل می‌گیرد.

این کارشناس گردشگری با اشاره به فعالیت‌های گردشگری سالمندان و معلولان در کشور‌های همسایه بیان کرد که در کشور‌های میزبان و گردشگر پذیر، خدماتی مخصوص گردشگران سالمند و معلول وجود دارد. در کشور همسایه ما مانند ترکیه، هتل‌های مخصوص سالمندان وجود دارد. این هتل‌ها دارای امکاناتی، چون بازی‌های مخصوص سالمندان است و مواردی، چون پرهیز از ایجاد صدا‌های بلند و آزاردهنده، در این هتل‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر اینکه در حوزه خدمات‌رسانی گردشگری برای سالمندان و معلولان، تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام نشده است، بیان کرد که حوزه خدمات رسانی به سالمندان و معلولان در پایه‌ترین موضوعات مانند ارائه خدمات حمل و نقل عمومی، مورد کم توجهی قرار گرفته و جایگاهی برای تخصیص بودجه آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

گفتنی است به تازگی فعالیت میز ملی گردشگری دسترس‌پذیر با هدف توسعه گردشگری سالمندان و افراد دارای معلولیت در معاونت گردشگری آغاز شد. در این راستا محصولات تخصصی گردشگری از جمله موضوع سالمندان و معلولان در قالب میزهای تخصصی تقسیم‌بندی و با راه‌‎‌اندازی کمیته‌های مربوطه ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی به کار گرفته شده است.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.