با کاهش کالری روند پیری را کندتر کنید

 

تحقیقات نشان می دهد که شاید رژیم غذایی با کالری محدود پیری را در بزرگسالان سالم آهسته تر کند.

 

به نقل از سی ان بی سی، محققان هنوز دقیقاً نمی دانند که چرا کاهش کالری ممکن است پیری را آهسته کند، اما شواهدی وجود دارد که باعث تغییرات در سطح سلولی می شود.

 

بر اساس مطالعه ای که پنجشنبه در مجله Nature Aging منتشر شد، به نظر می رسد خوردن کالری کمتر سرعت پیری را کاهش می دهد و طول عمر را در بزرگسالان سالم افزایش می دهد.

 

دان بلسکی نویسنده ارشد مطالعه، گفت: این یافته به شواهد زیادی قوت می بخشد که رژیم غذایی با کالری محدود می تواند مزایای سلامتی قابل توجهی از جمله به تعویق افتادن پیری را ارائه دهد.

 

بلسکی می‌گوید: «مطالعه اصلی ما این است که می‌توان سرعت پیری بیولوژیکی را کاهش داد و ممکن است از طریق اصلاح سبک زندگی به این کندی دست یافت.»

 

در کارآزمایی بالینی فاز 2 که به مدت دو سال انجام شد، 220 بزرگسال به طور تصادفی انتخاب شدند تا میزان کالری دریافتی خود را تا 25 درصد کاهش دهند؛ یا تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد نکنند. شرکت کنندگان دارای شاخص توده بدنی یا BMI بودند که از 22 تا 27 متغیر بود.

 

به افراد گروه با کالری محدود در ماه اول هر روز سه وعده غذایی آماده داده شد تا با اندازه وعده‌ها آشنا شوند. همچنین در 24 هفته اول مشاوره رفتاری در مورد رژیم غذایی به آنها ارائه شد. به شرکت کنندگانی که در گروه کالری محدود نبودند، گفته نشد که چقدر باید بخورند و هیچ مشاوره ای دریافت نکردند.

 

دکتر ایوان هدلی، مدیر بخش پیری بالینی در مؤسسه ملی پیری، گفت که اکثر افراد در گروه محدودکننده کالری، فقط حدود 12درصد کالری دریافتی روزانه خود را کاهش دادند؛ این 12 درصد برای ایجاد تغییرات قابل توجه کافی بود.

 

محققان برای اندازه گیری سرعت پیری، از الگوریتمی برای مشاهده چگونگی تغییر نشانگرهای زیستی DNA خاص در خون در طول زمان استفاده کردند.

 

به گفته بلسکی، این الگوریتم بر اساس داده‌های قبلاً به‌دست‌آمده از حدود هزار نفر است که به مدت 20 سال بررسی شدند که با افزایش سن چگونه سرعت عملکرد اندام آنها (از جمله قلب، کبد، کلیه و ریه‌ها) کاهش می‌یابد. او اضافه کرد که این الگوریتم به عنوان نوعی سرعت سنج عمل می کند و به سنجش سرعت پیری شرکت کنندگان در مطالعه کمک می کند.

 

محققان دریافتند در افرادی که کالری خود را کاهش دادند سرعت پیری بین 2 تا 3 درصد در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی معمولی داشتند کاهش یافت. بلسکی گفت که این به معنی کاهش 10 تا 15 درصدی احتمال مرگ زودرس است. بنابراین همه ما این قدرت را داریم که مسیر پیری را تغییر دهیم.

 

هدلی اظهار کرد هنوز مشخص نیست که آیا کندی پیری پس از دو سال ادامه خواهد داشت یا خیر زیرا شرکت کنندگان در مطالعه پس از مداخله دو ساله پیگیری نشدند. وی افزود، مطالعه ای جداگانه که توسط آژانس نیز تامین شده است، در حال برنامه ریزی برای بررسی اثرات رژیم غذایی با کالری محدود پس از 10 سال است. با این حال، هدلی گفت: مطالعه جدید یافته‌های تحقیقات قبلی را تقویت می‌کند که برخی محدودیت‌های کالری می‌تواند مزایای سلامتی، از جمله زندگی طولانی‌ و سالم‌تر را افزایش دهد.

 

به گفته بلسکی، محققان هنوز دقیقا نمی دانند که چرا کاهش کالری روند پیری را کند می کند، اگرچه شواهدی وجود دارد که محدودیت کالری باعث تغییرات در سطح سلولی می شود. او گفت: «ممکن است مکانیسم‌هایی از پاسخ‌های بقا در بدن ایجاد کند که تأثیر پاکسازی زباله‌های درون سلولی را دارد.

 

پانکاج کاپاهی، محقق موسسه تحقیقاتی باک در مورد پیری، گفت که در کنار محدودیت کالری، ورزش و رژیم غذایی متعادل نیز از عوامل مهمی هستند که باید برای افزایش سن در نظر گرفته شوند و شما برای مشاهده اثرات کامل سلامتی نیاز به مداخلات متعدد دارید. وی افزود: یافته های این مطالعه به این معنا نیست که مردم باید گرسنه بمانند و این می تواند منجر به سوء تغذیه و سلامت روان شود.

 

مطالعات روی حیوانات نشان داده‌اند که محدودیت طولانی‌مدت کالری با خطر کاهش قدرت عضلانی، متابولیسم کندتر و اختلال در سیستم ایمنی مرتبط است.

 

دانشمندان افزودند که محدودیت کالری ممکن است برای همه افراد از جمله افرادی که دارای چندین بیماری زمینه ای هستند مناسب نباشد. او توصیه کرد قبل از انجام یک رژیم غذایی با کالری محدود با پزشک مشورت کنید.

 

 

منبع: فارس

list item image

مواد غذایی

برنج، روغن، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، پنیر، مربا، حلوا، شکر و قند، چای، شیر، سس مایونز، ادویه جات، آبلیمو، ماکارونی، سیب زمینی، پیاز، میوه فصل و...

list item image

پوشاک

حوله حمام و دستی، پارچه لباس، پارچه ملحفه، بالش و تشک، دمپائی، جوراب، پتوی مسافرتی، کلاه، پتو، دستکش، لباس های متنوع

list item image

بهداشتی و شوینده

ایزیلایف، شامپو، مایع های: (ظرفشویی، دستشویی، سفید کننده، جرم گیر، نرم کننده)، پودر دستی و ماشینی، صابون، لیوان یکبار مصرف، ماگ

در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب قم بیش از 420 سالمند و معلول نیازمند و بی سرپرست بصورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. تمام نیازهای این عزیزان با کمک و همت مردم نیکوکار تأمین میگردد. شما نیز میتوانید ما را در نگهداری این عزیزان یاری نمائید. 

پرکاربردترین اقلام مورد نیاز:

به اطلاع صاحبان محترم کسب و کار میرساند تمامی اقلام اهدائی به مؤسسه خیریه انوار آفتاب معاف از مالیات می‌باشد.